BMW heeft de 6 Serie een kleine facelift gegeven. Wat gedoe met LED’s voor remlichten, andere kleuren voor carrosserie en interieur en volgens BMW vooral heel veel Efficiënt Dynamics.

Dat laatste past dus in het straatje van de milieuvriendelijkheid die de auto-industrie sinds enige tijd in zijn greep houdt. Motoren die zuiniger zijn maar wel meer vermogen hebben, regeneratief remmen en meer van dat soort grappen.

Het echte nieuws vinden we onder de motorkap. De 6 Serie is namelijk voor het eerst leverbaar met een dieselmotor. Nu kun je zeggen dat BMW zijn coupé en cabriolet daarmee geweld aandoet, maar feit is dat het wel een bijzonder pittige diesel betreft. Een twinturbo zescilinder met een vermogen van 286 pk en een koppel van 580 Nm. Die gewoon in 6,3 seconden van 0 naar 100 km/u snelt, met een elektronisch begrensde topsnelheid van 250 km/u. En dat terwijl het brandstofverbruik gemiddeld maar 6,9 liter bedraagt (cabrio 7,2 l/100 km).

De twee benzinemotoren kenden we inmiddels al, maar ook deze zijn met het oog op efficiency wat aangepast, De BMW 630i beschikt voortaan over 272 pk. Hoewel dat 14 pk meer is dan zijn voorganger, ligt het brandstofverbruik met 7,9 l/100 km ook 14 procent lager. Ook de vertrouwde 4,8 liter V8 blijft leverbaar. Deze levert een vermogen van 367 pk en een maximaal koppel van 390 Nm. Alleen zwijgt BMW in dit geval wijselijk over het brandstoverbruik. De V8 past vast niet in het EfficientDynamics straatje…

Reacties