Benzine stoot te veel uit, ons energienet kan een groot aantal EV’s niet aan, eFuels zijn te duur en waterstof is te inefficiënt. De enige oplossing is dat we allemaal gaan fietsen. Maar gelukkig geven automerken de zoektocht naar een schonere toekomst niet op. Zo ook BMW en Toyota, die hun al vrij onwaarschijnlijke samenwerking op gebied van waterstof gaan uitbreiden.

Het is een opvallende zet, want het gaat niet bepaald lekker met de waterstofauto. In de belangrijke Amerikaanse markt lijkt het spul zelfs op zijn retour te zijn en Shell is daar bezig met het sluiten van waterstoftankstations. Maar toch gaan Toyota en BMW stug door: de twee bedrijven geloven heilig dat het een slecht idee is om alleen maar op EV’s te focussen in de toekomst.

BMW en Toyota werken al langer samen voor waterstof

Volgens Nikkei Asia gaan BMW en Toyota de samenwerking uitbreiden. De twee grote autoconcerns zien de wereldwijde vraag naar elektrische auto’s teruglopen en pakken dit moment aan om de investering in waterstofauto’s te vergroten. De twee merken zijn al sinds 2012 vriendjes op het gebied van waterstof, maar deze vriendschap moet dus inniger gaan worden.

Concreet betekent dit dat BMW meer onderdelen van Toyota gaat kopen. Momenteel koopt BMW volgens Nikkei een ‘gelimiteerd aantal onderdelen’, maar nu zou het Duitse merk ook waterstoftanks willen kopen én brandstofceltechniek. Met deze techniek zet je waterstof om in elektriciteit, waarmee je vervolgens weer een elektromotor kunt aandrijven.

Worden BMW’s dan halve Toyota’s?

Het is niet zo dat de volgende BMW een Toyota Mirai is die nooit zijn richtingaanwijzer gebruikt. BMW zou wel zijn eigen elektromotoren en andere EV-techniek willen gebruiken. Alleen het deel dat de waterstof opslaat en omzet in elektriciteit zou dan van Toyota komen. Door samen te werken, vermindert BMW de ontwikkelingskosten. Als waterstof dan niet aanslaat, is er minder geld weggegooid.

We mochten al eerder met de BMW iX5 Hydrogen rijden. Toen sprak BMW het voornemen uit om volgend jaar een grote auto op waterstof uit te brengen. Waarschijnlijk is dat dus ook iets van een X5. Ook deze auto zal een brandstofcel hebben: dus techniek die waterstof omzet in elektriciteit. Voor een V8 op waterstof moet je bij Yamaha zijn.

Reacties

  • G waterstof heeft op 29 augustus 2024 geschreven:

    Regeringen moeten hier veel meer op in spelen ipv zonneparken en windmolenstraten plaatsen. Spanje is er druk mee bezig las ik dus EU laat maar eens zien waar juliie voor staan.

    Reageer
  • Henkvandenwijngaard heeft op 28 augustus 2024 geschreven:

    Over een waterstof auto word al 30 jaar gesproken.
    Maar kan alleen in grotere auto’s ivm de omvang van de totale installatie.
    Ook een waterstof auto heeft een batterij.
    Dus ook de z.g.n. nadelen van een electrische auto.
    Ikzelf verwacht dat de waterstof aangedreven auto’s geen toekomst heeft.

    Reageer
  • Jaap heeft op 28 augustus 2024 geschreven:

    Waterstof gebruiken voor mobiliteit is geen goed idee. Zie o.a. deze uitstekende uitleg van Michael Liebreich: https://www.youtube.com/live/w0Q9cuF8zKg?si=MxQqvnnpsOnFlLNf

    Reageer
  • Beetje heeft op 28 augustus 2024 geschreven:

    Ook iets gelezen over de Tesla waterengine?

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear