Dat we wat liever moeten zijn voor onze aardbol, daar zijn de meesten het wel over eens. Waar nog een hoop onenigheid over bestaat, is de route naar een duurzame toekomst. De EU stuurt nu op het verbieden van verbrandingsmotoren in 2035 en geeft een duidelijke voorkeur aan de volledig elektrische auto. Volgens de baas van BMW is dat geen goede strategie. Hij ziet een grotere rol voor waterstof.

Tijdens de Innovation Day in het Duitse Erlangen waarschuwde Oliver Zipse voor de gevolgen van een verbod op verbrandingsmotoren. De ‘harde uitschakeling’ van de verbrandingsmotor zal ‘tot verstoringen leiden die niemand hier meer kan beheersen’. Dit meldt Wirtschaftswoche. Eerder waarschuwde de baas van BMW al dat we met batterijauto’s te veel afhankelijk worden van andere landen.

Verbod op verbrandingsmotoren geen goed idee

‘Wij vinden het verkeerd om de verbrandingsmotor in Europa uit te schakelen’, zei Zipse. Als de industrie de CO2-uitstoot elk jaar met vijf procent zou moeten verbeteren, zouden er ‘enorme positieve klimaateffecten’ zijn, meent hij. Overigens is er nog een kans dat de EU een uitzondering maakt voor plug-in hybrides. Deze kunnen na 2035 wellicht nog verkocht worden.

Zipse voorziet problemen met het uitbreiden van het laadnetwerk, terwijl de infra voor waterstof eenvoudig aan te leggen is. Bovendien is waterstof volgens de CEO ‘de enige grondstof die duurzaam geproduceerd en opgeslagen kan worden. Hij zegt: ‘Je kunt een tankstation in twee dagen ombouwen [voor waterstof]. De weg ernaartoe is relatief kort’

BMW gelooft heilig in waterstof

Hij gaat verder: ‘[Dat] in tegenstelling tot bij elektromobiliteit, waar je aansluitingen op het stroomnet nodig hebt en je voor elke auto een laadinfrastructuur nodig hebt. Dat is veel werk. Dat zal werken, maar niet als de enige oplossing. Dit gaat veel te lang duren. Daarom geloven we heilig in waterstof. Het zal komen en het zal komen bij BMW, daar ben ik heel, heel zeker van.’

Waarom zijn mensen sceptisch tegenover waterstof?

Waterstof is een erg interessante energiedrager, maar er zijn ook wat nadelen. Zo gaat er bij het opwekken van waterstof energie verloren en daarna gaat er nog een keer energie verloren bij het omzetten naar elektriciteit (of bij het verbranden). Bovendien wordt het spul momenteel veelal nog niet duurzaam opgewekt.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear