Sinds 2007 is BMW bezig met elektrische auto’s. Het merk begon met een goedkoop instapmodel: de BMW i3. Toen we hem tien jaar geleden voor het eerst reden, noemden we BMW i nog een ‘eco-bio-duurzame-milieulieve-anti-CO2-en-andere-enge-uitlaattoestanden-waar-vlindertjes-kriebelhoest-van-krijgen-submerk’. Toen werd het nut van EV’s flink bekritiseerd. En nu … eigenlijk nog steeds wel.
Na ruim een decennium stekkeren is de i3 nog steeds de enige echte kleine EV. De kleinste op de i3 na is de iX1. Heel betaalbaar zijn de elektrische modellen ook niet. De goedkoopste is diezelfde X1 met een vanafprijs van ruim 48.000 euro. De duurste, de i7 M70, gaat voor ongeveer twee ton. Daar moet met de volgende elektrische generatie van BMWs, de Neue Klasse, verandering in komen.
Frank Weber is de ontwikkelingsdirecteur bij BMW en praat over de nieuwe klasse met Automobilwoche. BMW wil klanten ‘de best mogelijke toegang’ bieden tot het merk. ‘Daarom denken we heel goed na over hoe we de Neue Klasse-familie gaan aanpakken’, zegt Weber. Binnen het plan is er ruimte voor een opvolger voor de i3. Deze auto krijgt – gelukkig – niet de ontwerptaal van de eerste elektrische BMW mee.
Geen herhaling van de BMW i3
‘In eerste instantie was dit voertuig [de BMW i3] niet alleen geliefd. Veel mensen vonden hem leuk, maar in de ogen van anderen was het geen echte BMW. Een beetje een buitenbeentje in de klas, zo je wilt’, vertelt Weber. Het is niet helemaal duidelijk of de compacte Bimmer eruit zal zien als de Vision Circular of de Vision Dee. Ook bespreekt Weber geen richtprijs. Volgens hem is er wel ongetwijfeld behoefte aan ‘betaalbaar, compact aanbod van BMW’.
Komt de goedkope BMW er zo uit te zien of zoals de Neue Klasse voorschrijft? Op het antwoord zullen we nog even moeten wachten | Foto: © BMW
Zo brengt BMW de Neue-klasse straks op gang
Weber vertelt ook hoe de Neue Klasse straks op de markt gaat komen. Als eerst zien een ‘SUV in het X3-formaat’ gevolgd door een 3-serie sedan en nog eens vier modellen. ‘Je kunt je gemakkelijk voorstellen dat er vanuit het midden[segment] veel gecreëerd kan worden, zowel naar kleinere voertuigen als naar grotere voertuigen.’ Dit alles vangt aan in 2025. Tot dan, i3 opvolger!
Reacties