
Wie smult van geheime BMW-conceptauto’s zou het Instagram-account van Domagoj Dukec moeten volgen. Dukec is het hoofd van de ontwerpafdeling bij het merk. Hij schroomt niet om af en toe wat geheime schetsen die nog op de plank lagen te delen met zijn volgers. Zo ook vandaag, waarbij hij de I16 laat zien, wat de opvolger van de BMW i8 had moeten zijn.
‘Dit is nog een goed bewaard geheim: de I16’, begint Dukec zijn bericht. Hij bevestigt dat dit de opvolger van de i8 moest worden en dat hij persoonlijk betrokken was bij het project. ‘De I16 evolueerde vanuit de Vision M Next showauto die we presenteerden in 2019, die aantrekkelijk was voor veel BMW-liefhebbers’, gaat de ontwerper verder. Het is niet lastig om de showauto in de I16 te herkennen. Er waren volgens Dukec ook toefjes van de M1 aan toegevoegd.
Waarom ging de BMW I16 nooit in productie?
Het ontwerphoofd vertelt dat de opvolger van de i8 in minder dan twaalf maanden ‘vanbinnen en vanbuiten’ klaar was. ‘De sleutel’ tot de I16 was de koolstofvezel monocoque van de i8. ‘Als je goed kijkt, vind je een aantal kenmerken’, schrijft Dukec. Maar helaas kwam de I16 er niet. De ontwerpbaas schrijft: ‘Maar er werd geen geschiedenis geschreven. Terwijl we bezigwaren, veranderde de wereld in 2020.’ De pandemie heeft dus een stokje gestoken voor de opvolger van de BMW i8.
Dukec relativeert het verlies van de BMW I16: ‘Soms gaat dat zo in het leven. Als ontwerpers zijn we gewend aan de vele veranderingen van zulke projecten.’ Daarnaast zou je uit de slotzin van Dukec kunnen opmaken dat er wellicht ooit nog een opvolger van de i8 komt: ‘Desalniettemin zullen we nooit stoppen met dromen en het zoeken naar nieuwe mogelijkheden en er staat altijd een nieuw project te wachten…’
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

BMW-rijder vlucht na ongeluk, maar wordt door eigen nieuwsgierigheid toch gepakt

Zie jij van welke populaire auto de koplampen van deze bus komen?

Deze 6 toffe Alpina’s kosten minder dan de goedkoopste nieuwe BMW

BMW X7 Nishiki Lounge: geen sportpakket, wel een bijzonder interieur

Renault Filante is een bizarre batmobiel (en ja, hij rijdt echt)

Zou Johan Cruyff deze nieuwe SM mooi gevonden hebben?

Deze nieuwe Genesis X Gran Racer VGT heeft ruim 1.500 pk en een gigantische achtervleugel

Had deze Rover TCV het merk van de ondergang kunnen redden?

Toffe SUV van Volkswagen, toch? Helaas is hij niet voor hier gemaakt

BMW-topman over nieuwe EV: ‘BMW blijft betaalbare auto’s aanbieden’

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Sinds deze maand zijn er toch weer nieuwe BBB-kenteken in Nederland

De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)

Goed nieuws: FIA-president wil dat V10-motoren terugkomen in de F1
