BMW heeft zojuist haar eerste stappen in de wondere wereld van volledig elektrische stadsauto’s gezet. Dit is de i3 Concept, een kek stekkerkarretje dat straks gewoon in de showrooms tussen de 5- en de 7-series moet komen te staan. Al gokken we dat ie er wel iets anders uit zal zien, want dit lijkt ons wel erg futuristisch voor de tere consumentjes…
Dat, en echt praktisch ziet het er ook niet uit. Zo zouden we niet willen dat een X6 ons in de flank ramt, met die glazen deuren. En wat doet die toiletrol aan de stuurkolom? Wel leuk is dan weer dat de vloer volledig vlak is – wie heeft er nog een transmissietunnel nodig? – en dat er overal mooie blauwe glimlampjes zitten.
BMW meldt trots dat de i3 een flinke hoeveelheid vermogen (170 pk) én achterwielaandrijving heeft, en zodoende ‘een echte BMW’ is. Bovendien is ie met 1.250 kilo bijzonder licht, zeker voor een elektrische auto, dankzij een unieke bouwwijze die veelvuldig gebruik maakt van met koolstofvezel versterkt plastic. ‘LifeDrive’, noemt BMW het principe. Dit alles betekent dat dit elektrogeval bepaald geen stakkertje is: van 0 naar 100 km/u gaat ie in minder dan 8 seconden. Met de topsnelheid van 150 km/u kun je ook prima uit de voeten.
Het opladen van de i3 gebeurt in zo’n zes uur, maar op krachtstroom (met een snellader) heb je binnen een uur zo’n 80 procent van de maximum lading terug. Op volle accu’s kom je in de praktijk zo’n 150 kilometer ver. Over het gehele leven van de auto bezien is de i3 ruim 30 procent schoner dan een bovengemiddeld zuinige auto met verbrandingsmotor. Als je groene stroom gebruikt om hem op te laden, is dit zelfs 50 procent.
De i3 Concept wordt in september gepresenteerd op de autoshow van Frankfurt. Het productiemodel staat in 2013 bij de dealers.
Reacties