BMW i: de toekomst van het merk

We hebben heel veel concepten gezien, maar wat heeft BMW i voor ons in petto?

BMW i3 elektrische auto
BMW i3s interieur
Foto('s): BMWBMW Vision iNext concept
Foto('s): BMWBMW Vision iNext concept interieur
Foto('s): BMWBMW Vision iNext concept
BMW i3 elektrische auto
BMW i3s interieur
BMW Vision iNext concept
BMW Vision iNext concept interieur
BMW Vision iNext concept

BMW bracht in 2014 haar i-merk tot leven met de futuristische i3 en i8. Maar dat is alweer vijf jaar geleden en tot dusver is er weinig veranderd aan de modellen, behalve enkele concepten zoals de Vision Next, de iX3 en de i Vision Dynamics. Dus wat is de volgende stap? Hoe zal BMW ervoor zorgen dat het i-merk zijn momentum behoudt? Robert Irlinger, vicepresident van BMW, is de man met alle antwoorden.

Het is vrij rustig rondom BMW i de laatste tijd. Wanneer krijgen we weer iets tastbaars?

RI: De volgende auto waar je op wacht, is de BMW iNext in 2021. Het is niet de volgende stap in elektrificatie, de echte grote stap is het autonoom rijden tot aan niveau drie (hierbij kan de bestuurder hands-free rijden voor een langere periode). Er zal een totaal andere aanpak zijn voor het interieur natuurlijk, en als je hebt gekeken naar de Vision, zie je ook een totaal andere aanpak wat betreft de interactie met de auto. Dit zal in de vorm zijn van een multimodale interactie, spraakopname, bewegingsdetectoren, dat soort dingen.

Zal de basis ook volledig van koolstofvezel zijn, zoals bij de i3 en i8?

RI: Er zullen wat onderdelen van koolstofvezel gemaakt zijn, maar je zult zien dat we werken aan een extreem intelligente mix van materialen. De auto wordt momenteel al getest in Canada, Zweden en de UK. In 2021 zal hij klaar zijn en zullen we alles wat we hebben in de iNext presenteren. De iNext is alles in één.

Die heeft het formaat van een X5. Wordt de i3 nog vervangen?

RI: De strategie voor BMW i is misschien niet [het vervangen van] de i3 met een andere i3 die slechts 10 procent beter is. Misschien zal er een totaal ander model met totaal nieuwe technologie komen. En er zal ook een nieuwe markt voor komen – zoals vliegende auto’s of wat dan ook. Wat ik je kan vertellen, is dat BMW i altijd een stapje voor zal blijven ten opzichte van de normale modelreeksen van BMW. Het gaat niet alleen om elektrische auto’s, maar om het verder ontwikkelen en het in andere richtingen duwen van technologie.

Maar voordat het zover is, krijgen we de BMW iX3?

RI: Volgend jaar zal de iX3 komen, een auto die gericht is op de nieuwe elektrische aandrijflijn. Het zal niet de grote stap zijn richting autonoom rijden, dat is de rol van de iNext. We besloten als bedrijf om de volgende stap naar elektrificatie te nemen omdat de klanten dat van ons vragen. Ze willen de normale auto’s ook in elektrische varianten hebben. Elektrificatie zal de nieuwe standaard zijn in onze auto’s.

Dus een normale BMW X3 omgetoverd naar een elektrisch model?

RI: Het zal zijn wat we de ‘gen 5-technologie’ noemen. Hierbij zijn de elektrische motor, transmissie en al het andere voor de elektrische aandrijving in één behuizing ondergebracht. Volledig elektrisch, maar gebouwd op basis van dezelfde architectuur als de normale X3, alleen dan aangepast.

De iX3 komt dus eerst, en daarna de i4? Zijn ze vanbinnen hetzelfde?

RI: Wat ze gemeen hebben, is het gen 5-technologieplatform oftewel het modulaire systeem. De elektromotoren zijn hetzelfde, de batterijen zijn vergelijkbaar – maar niet hetzelfde. Er zijn verschillende soorten modulaire systemen en je zult zien dat het van de auto afhangt. Verschillende types hebben verschillende accu’s. Maar als je kijkt naar de gehele BMW Groep zal er een gelimiteerd aantal systemen zijn, zodat we dezelfde technologie gebruiken voor alle elektrische en plug-in hybride auto’s.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken