Lang, heel lang heeft BMW de tijd genomen om de volledig elektrische i3 te ontwikkelen. In de tussentijd introduceerden ze een conceptcar, en nog een conceptcar, en beloofden ze ons dat dit niet zomaar een elektrische auto zou worden, maar een hypermoderne machine, vol van slimmigheden en met bakken rijplezier. We zullen het binnenkort kunnen uitvinden, want de productie-i3 is zojuist onthuld.
In Londen, New York en Beijing trok BMW het doek van de auto af. Zoals verwacht verschilt hij niet of nauwelijks van de conceptcars, wat betekent dat het design drukker oogt dan dat van een sportschoen, maar in ieder geval bijzonder en herkenbaar is. De auto is slechts vier meter lang, maar omdat er geen enorme motor of transmissie gehuisvest hoeft te worden, is het interieur zeer ruim. Ook de suicide doors zonder b-stijlen dragen hieraan bij.
De gehele carrosserie van de i3 is gemaakt van met koolstofvezel versterkt kunststof, wat inhoudt dat de boel zeer stijf én licht is; zo'n 30 procent lichter dan als ie van staal gemaakt zou zijn. Ook de motor weegt nauwelijks iets – 50 kilo – en het accupakket van 230 kilo zit in de bodem verwerkt voor een laag zwaartepunt. De gehele auto weegt 1.195 kilo, en dat is echt best weinig.
Koolstofvezel kan wel wat klappen hebben, maar voor de veiligheid zijn er aluminium kreukelzones voor en achter aangebracht, waardoor het passagierscompartiment ook bij een offset frontale botsing van 64 km/u heel blijft. Ondertussen heeft BMW gepoogd om het echte BMW-gevoel in te bouwen wat betreft prestaties en lol: de i3 heeft 170 pk en 250 Nm, goed voor een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 7,2 seconden, waarbij het merk benadrukt dat 60 km/u al na 3,7 seconden bereikt wordt, en een tussenacceleratie van 80 naar 120 km/u niet langer dan 5 seconden duurt. De top is begrensd op 150 km/u. Uiteraard heeft ook deze BMW achterwielaandrijving, voor het betere elektro-driftwerk.
En dan de achilleshiel van de auto op batterijen anno 2013: de actieradius. BMW geeft een afstand van 130 tot 160 kilometer op; 20 kilometer méér als je de zuinige Eco Pro-modus inschakelt. Het extra éxtra milieulieve Eco Pro+ zorgt zelfs voor 40 bonuskilometers, maar we gokken dat je dan niet meer kunt genieten van zaken als muziek of airco.
Vind je dit toch nog wat te karig, dan kun je – en dat is uniek – optioneel kiezen voor een range extender. Dit is een 650 cc tweecilinder benzinemotortje van 34 pk, naast de elektromotor op de achteras gemonteerd, dat de accu's bijlaadt en zorgt dat je zo'n 300 kilometer verder kunt rijden dan standaard. Dit met een brandstoftank van slechts 9 liter.
De BMW i3 wordt eind dit jaar leverbaar. In Nederland kun je hem oppikken bij negen aangewezen dealers, en bedraagt de prijs van de standaard auto 35.500 euro. De i3 met range extender staat voor 39.990 euro in de prijslijst. Dat is niet weinig, maar als je ziet wat je ervoor krijgt – navigatie en ConnectedDrive, 19-inch velgen, led-verlichting, en oh ja: een unieke, bruikbare en revolutionaire auto – denken we dat het nog best wel eens een hitje kan gaan worden.
Reacties