
De tweede wereldredder van BMW's milieulieve i-merk is geland: dit is, na vele conceptversies die er precies hetzelfde uitzagen, het productiemodel van de i8.
Het is een fascinerende verzameling aluminium en koolstofvezel, deze auto: hij heeft een plug-in hybride aandrijflijn met 362 pk en 570 Nm. Hiervan wordt 231 pk geleverd door een 1,5-liter driecilinder turbo-benzinemotor die de achterwielen aandrijft, en 131 pk door een elektromotor op de voorwielen. Hiermee gaat de i8 van 0 naar 100 km/u in 4,4 seconden en bereikt hij een top van 250 km/u, terwijl zijn officiële gemiddelde verbruik slechts 2,5 l/100 km bedraagt. De CO2-uitstoot: 59 g/km. Volledig elektrisch rijden kan tot een afstand van 35 kilometer met niet meer dan 120 km/u.
De i8 is, zoals dat dan heet, een 2+2 en weegt 1.490 kilo. Z'n luchtweerstandscoëfficiënt is 0,26 – dat is laag, net als z'n zwaartepunt (460 millimeter). Hij heeft standaard led-verlichting, hoewel je optioneel kunt kiezen voor revolutionaire laser-koplampen. Alleen om dat aan vrienden te kunnen vertellen, zouden we ze al bestellen. Ook opmerkelijk: optionele koolstofvezel velgen, vleugeldeuren, en het feit dat de i8 wordt geassembleerd met 100 procent hernieuwbare energie.
BMW sprak ooit over een richtprijs van 150.000 euro (exclusief belastingen); of dit nog steeds geldt, weten we nog niet. Wel weten we wanneer de i8 in de showroom komt te staan: begin 2014. Ben je al aan het sparen?
Meer van TopGear


Is zo’n BMW i8 na tien jaar eindelijk een beetje betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze knotsgekke BMW i8 heeft vier (!) motorfietsmotoren en 880 pk

De BMW i8 is dood

BMW i8 Ultimate Sophisto Edition is de laatste i8

Verkeersregelaar laat Bentley op BMW knallen

De BMW M5 (E39) had bijna niet die heerlijke V8 gehad – dit is het verhaal

Politie haalt BMW zonder motorkap van de weg, maar dat blijkt nog wel het minst erge

Gaat BMW de dikke M3 en M5 nu ook voorzien van een kleine benzinemotor?

Dit zijn de duurste (populaire) auto’s als het gaat om reparatiekosten

Door een slimmigheidje is deze gebruikte BMW X7 diesel heel voordelig in de wegenbelasting

Deze onopvallende BMW 5-serie heeft meer vermogen dan een Bugatti Veyron

Welke auto’s staan langer bij de garage: elektrische auto’s of met een verbrandingsmotor?

Normaal zijn Honda’s nogal duur, maar deze kan de goedkoopste auto van Nederland worden

Rijke mensen willen echt geen elektrische auto, komt Lamborghini achter

Dit zou best wel (opnieuw) de bestverkochte auto van Nederland kunnen gaan worden

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

Tesla hangt een verkoopverbod boven het hoofd op hun grootste markt

De Brabus 1000 is sneller dan menig Ferrari, maar heeft nog één groot voordeel

Wie bouwt de beste cabrio met V8 – Ferrari of Aston Martin?

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

De Brabus 1000 is sneller dan menig Ferrari, maar heeft nog één groot voordeel

De BMW M5 (E39) had bijna niet die heerlijke V8 gehad – dit is het verhaal

Als je goedkoop boodschappen wil doen in Duitsland, heb je aan je rijbewijs niet voldoende

Speciale feest-Volkswagen met 326 pk komt nu ook naar Nederland

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Het wordt nog minder leuk om op de Autobahn te rijden als het zo doorgaat (maar er is ook goed nieuws)

Blijkbaar kun je nu als fietser ook een flitsboete krijgen (in dit geval van 211 euro)

De Brabus 1000 is sneller dan menig Ferrari, maar heeft nog één groot voordeel

Geen maximumsnelheid in Nederland? Dat kan prima, volgens dit onderzoek

Helemaal zelfstandig rijdende vrachtwagens lopen tegen een grappig probleem aan in de VS

De BMW M5 (E39) had bijna niet die heerlijke V8 gehad – dit is het verhaal
