
De tweede wereldredder van BMW's milieulieve i-merk is geland: dit is, na vele conceptversies die er precies hetzelfde uitzagen, het productiemodel van de i8.
Het is een fascinerende verzameling aluminium en koolstofvezel, deze auto: hij heeft een plug-in hybride aandrijflijn met 362 pk en 570 Nm. Hiervan wordt 231 pk geleverd door een 1,5-liter driecilinder turbo-benzinemotor die de achterwielen aandrijft, en 131 pk door een elektromotor op de voorwielen. Hiermee gaat de i8 van 0 naar 100 km/u in 4,4 seconden en bereikt hij een top van 250 km/u, terwijl zijn officiële gemiddelde verbruik slechts 2,5 l/100 km bedraagt. De CO2-uitstoot: 59 g/km. Volledig elektrisch rijden kan tot een afstand van 35 kilometer met niet meer dan 120 km/u.
De i8 is, zoals dat dan heet, een 2+2 en weegt 1.490 kilo. Z'n luchtweerstandscoëfficiënt is 0,26 – dat is laag, net als z'n zwaartepunt (460 millimeter). Hij heeft standaard led-verlichting, hoewel je optioneel kunt kiezen voor revolutionaire laser-koplampen. Alleen om dat aan vrienden te kunnen vertellen, zouden we ze al bestellen. Ook opmerkelijk: optionele koolstofvezel velgen, vleugeldeuren, en het feit dat de i8 wordt geassembleerd met 100 procent hernieuwbare energie.
BMW sprak ooit over een richtprijs van 150.000 euro (exclusief belastingen); of dit nog steeds geldt, weten we nog niet. Wel weten we wanneer de i8 in de showroom komt te staan: begin 2014. Ben je al aan het sparen?
Meer van TopGear


Is zo’n BMW i8 na tien jaar eindelijk een beetje betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze knotsgekke BMW i8 heeft vier (!) motorfietsmotoren en 880 pk

De BMW i8 is dood

BMW i8 Ultimate Sophisto Edition is de laatste i8

Verkeersregelaar laat Bentley op BMW knallen

Is de dieselauto bezig met een comeback in Nederland? De verkopen nemen weer toe

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

De eerste BMW auto op waterstof komt al eerder dan je denkt

Remmen van auto vliegen in de fik, automerk zegt dat dit heel normaal is

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Van dit tegenstrijdige advies wordt een lange rit met een elektrische auto een stuk aangenamer

Mercedes AMG GT XX: nog minder cilinders dan de C 63 AMG, maar wel meer vermogen

De nieuwe Lancia Ypsilon HF met 280 pk is goedkoper dan verwacht – dit kost ie

Het kan echt: deze trein heeft een accu die nooit opgeladen hoeft te worden (en zonder zonnepanelen)

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

Is de dieselauto bezig met een comeback in Nederland? De verkopen nemen weer toe

Remmen van auto vliegen in de fik, automerk zegt dat dit heel normaal is

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Deze extreem onsuccesvolle elektrische Toyota is nu flink goedkoper – dit kost ie

Deze zomer gaat de nieuwe maximumsnelheid in op de Duitse Autobahn – zo hard mag je
