
De tweede wereldredder van BMW's milieulieve i-merk is geland: dit is, na vele conceptversies die er precies hetzelfde uitzagen, het productiemodel van de i8.
Het is een fascinerende verzameling aluminium en koolstofvezel, deze auto: hij heeft een plug-in hybride aandrijflijn met 362 pk en 570 Nm. Hiervan wordt 231 pk geleverd door een 1,5-liter driecilinder turbo-benzinemotor die de achterwielen aandrijft, en 131 pk door een elektromotor op de voorwielen. Hiermee gaat de i8 van 0 naar 100 km/u in 4,4 seconden en bereikt hij een top van 250 km/u, terwijl zijn officiële gemiddelde verbruik slechts 2,5 l/100 km bedraagt. De CO2-uitstoot: 59 g/km. Volledig elektrisch rijden kan tot een afstand van 35 kilometer met niet meer dan 120 km/u.
De i8 is, zoals dat dan heet, een 2+2 en weegt 1.490 kilo. Z'n luchtweerstandscoëfficiënt is 0,26 – dat is laag, net als z'n zwaartepunt (460 millimeter). Hij heeft standaard led-verlichting, hoewel je optioneel kunt kiezen voor revolutionaire laser-koplampen. Alleen om dat aan vrienden te kunnen vertellen, zouden we ze al bestellen. Ook opmerkelijk: optionele koolstofvezel velgen, vleugeldeuren, en het feit dat de i8 wordt geassembleerd met 100 procent hernieuwbare energie.
BMW sprak ooit over een richtprijs van 150.000 euro (exclusief belastingen); of dit nog steeds geldt, weten we nog niet. Wel weten we wanneer de i8 in de showroom komt te staan: begin 2014. Ben je al aan het sparen?
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Is zo’n BMW i8 na tien jaar eindelijk een beetje betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze knotsgekke BMW i8 heeft vier (!) motorfietsmotoren en 880 pk

De BMW i8 is dood

BMW i8 Ultimate Sophisto Edition is de laatste i8

Verkeersregelaar laat Bentley op BMW knallen

Dikke nep-BMW 7-serie ziet er beter uit dan het origineel (en daar is een goede reden voor)

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Ook de Koninklijke Marechaussee wil overstappen op nieuwe (en snellere) BMW’s

De vorige BMW i3 vonden jullie echt heel lelijk, maar de volgende gaan jullie wél mooi vinden

Is de goedkoopste versie van de nieuwe Kia EV3 goed genoeg? (review)

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Deze auto kost nu nog nieuw 115.000 euro, maar tweedehands slechts 16.000 euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

De Ikea-auto onder de EV’s gaat slecht 10.000 euro kosten (en je moet hem zelf in elkaar zetten)

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Ook al heb je heel veel geld, je kunt de Nissan GT-R niet meer bestellen

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

Duitsers willen snelheidslimiet op Autobahn, maar er is nog hoop

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

Mag de Duitse politie jouw telefoon in beslag nemen als je Flitsmeister gebruikt?

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

De binnenspiegel in je auto is verplicht, maar er is een hele rare uitzondering

Dikke nep-BMW 7-serie ziet er beter uit dan het origineel (en daar is een goede reden voor)

Let op: deze parkeerapp wordt binnenkort flink duurder (en welke moet je nu hebben?)

Duitsers willen snelheidslimiet op Autobahn, maar er is nog hoop

Op deze wijze gaat de Fiat 500 weer een enorm succes worden in Europa (en dus ook in Nederland)
