
De tweede wereldredder van BMW's milieulieve i-merk is geland: dit is, na vele conceptversies die er precies hetzelfde uitzagen, het productiemodel van de i8.
Het is een fascinerende verzameling aluminium en koolstofvezel, deze auto: hij heeft een plug-in hybride aandrijflijn met 362 pk en 570 Nm. Hiervan wordt 231 pk geleverd door een 1,5-liter driecilinder turbo-benzinemotor die de achterwielen aandrijft, en 131 pk door een elektromotor op de voorwielen. Hiermee gaat de i8 van 0 naar 100 km/u in 4,4 seconden en bereikt hij een top van 250 km/u, terwijl zijn officiële gemiddelde verbruik slechts 2,5 l/100 km bedraagt. De CO2-uitstoot: 59 g/km. Volledig elektrisch rijden kan tot een afstand van 35 kilometer met niet meer dan 120 km/u.
De i8 is, zoals dat dan heet, een 2+2 en weegt 1.490 kilo. Z'n luchtweerstandscoëfficiënt is 0,26 – dat is laag, net als z'n zwaartepunt (460 millimeter). Hij heeft standaard led-verlichting, hoewel je optioneel kunt kiezen voor revolutionaire laser-koplampen. Alleen om dat aan vrienden te kunnen vertellen, zouden we ze al bestellen. Ook opmerkelijk: optionele koolstofvezel velgen, vleugeldeuren, en het feit dat de i8 wordt geassembleerd met 100 procent hernieuwbare energie.
BMW sprak ooit over een richtprijs van 150.000 euro (exclusief belastingen); of dit nog steeds geldt, weten we nog niet. Wel weten we wanneer de i8 in de showroom komt te staan: begin 2014. Ben je al aan het sparen?
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Is zo’n BMW i8 na tien jaar eindelijk een beetje betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze knotsgekke BMW i8 heeft vier (!) motorfietsmotoren en 880 pk

De BMW i8 is dood

BMW i8 Ultimate Sophisto Edition is de laatste i8

Verkeersregelaar laat Bentley op BMW knallen

BMW zegt zescilinder vaarwel voor de snelste M2, krijgt dit jaar al een viercilinder

Als je vandaag in de BMW M3 (E30) rijdt, valt ie dan tegen of maakt ie de verwachtingen waar?

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Het reservewiel sterft uit, maar BMW heeft een alternatief waarmee je na 1 minuut weer kunt rijden

Dikke nep-BMW 7-serie ziet er beter uit dan het origineel (en daar is een goede reden voor)

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Wat er ook gebeurt met de wegenbelasting, jullie gaan sowieso veel betalen (en dat is je eigen schuld)

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

De goedkope auto komt terug: deze ruige SUV moet minder dan 20.000 euro gaan kosten

Dit is (vreemd genoeg) de nieuwste brandweerauto van Nederland

Straks betaal je geen wegenbelasting meer over het gewicht van je auto, maar over iets anders

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Is zo’n snelle Porsche Cayman (987C) na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

BMW zegt zescilinder vaarwel voor de snelste M2, krijgt dit jaar al een viercilinder

Als je vandaag in de BMW M3 (E30) rijdt, valt ie dan tegen of maakt ie de verwachtingen waar?

Audi overwoog ooit om de minst betrouwbare motor ooit te gebruiken (en dat was geen dom idee)

De nieuwe voertuigen van de Koninklijke Marechaussee rijden niet op diesel, benzine, waterstof óf elektriciteit

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

Op deze bizarre wijze kun je je eigen gestolen auto weer terugkopen

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?
