De BMW i8 Roadster is eindelijk onthuld. De ontwikkeling van de auto heeft lang geduurd en we kregen al veel teasers voorgeschoteld, maar dit is echt de productieversie. Zegt BMW. Hij is onthuld op de LA Motorshow en ook al is de styling niet verrassend, hij is precies zoals je wilt dat ie is. En de coupé-versie kreeg ook een likje nieuw.
Betere batterijen
De BMW i8 Roadster is tegelijkertijd onthuld met de geüpdatete BMW i8 Coupé, wiens mid-life facelift ook gelijk op de Roadster van toepassing is. Het goede nieuws is dat je meer van alles krijgt: betere batterijen zorgen voor meer energie, waardoor de elektromotor nu 145 pk produceert. Het totale vermogen van de i8 komt daardoor op 380 pk. Je kunt nu ook 50 kilometer op de batterijlading rijden.
De Roadster lijkt erg veel op de Coupé. Hij gebruikt hetzelfde met koolstofvezel versterkte frame. Door de stijfheid hiervan kan de opening in het dak gemaximaliseerd worden en hoeft er niet veel versteviging toegevoegd te worden. Daarom weegt de Roadster maar 60 kilo meer dan de Coupé. Dat betekent dat de Roadster 0 naar 100 km/u in 4,6 seconden doet, wat 0,2 seconde langzamer is dan de dichte versie. Het totale gewicht van de i8 Roadster is 1.595 kilo. Netjes voor zo’n relatief groot gevaarte met batterijen aan boord.
Wat voor dak heeft de BMW i8 Roadster?
Je krijgt een opvouwbaar textiel dak dat zich geruisloos en elektrisch terugtrekt. Dat is handig aangezien de auto heel weinig geluid maakt. Openen en dichtdoen kost zestien seconden en kan tot een snelheid van 50 km/u worden gedaan.
Vanaf mei volgend jaar zullen de nieuwe BMW i8 Coupé en BMW i8 Roadster op de weg te vinden zijn. Tot die tijd wachten we nog vol spanning af wat de prijs gaat worden van deze modellen. Verwacht echter geen bizarre prijsstijgingen ten opzichte van de huidige i8.
Reacties