
Tot niet heel lang geleden kon je ‘doe maar een elektrische auto’ roepen in de showroom zonder dat het veel uitmaakte. De grote merken hadden maar één EV in het aanbod en er was geen keuze uit vermogen. Elektrische auto’s zijn inmiddels een integraal onderdeel van het aanbod en er is wel degelijk iets te kiezen, wat betekent dat automerken moeten gaan nadenken over benamingen van de verschillende vermogens. Daarom zijn hier nu, met gepaste verwarring, de elektrische BMW iX xDrive40 en de BMW iX xDrive50.
Benzinebenaming op de elektrische SUV
BMW past de benaming van zijn brandstofauto’s toe op de elektrische SUV. Heel vroeger stonden de nummers achter een modelnaam voor de motorinhoud van de benzine- of dieselmotor. Een BMW 320i had vroeger een 2,0-liter. Tegenwoordig ligt dat net anders. Een moderne BMW 340i krijgt bijvoorbeeld een 3,0-liter zes-in-lijn en een BMW X7 xDrive50i haalt zijn vermogen uit een 4,4-liter V8.
En hoe zit het met de BMW iX xDrive40 en xDrive50?
De namen staan niet gelijk aan de motorinhoud of het aantal motoren. Hoe hoger het cijfer, hoe krachtiger de elektrische auto is. De BMW iX xDrive50 gebruikt twee elektromotoren (eentje vóór en eentje áchter) voor vierwielaandrijving en 500 pk. De BMW iX xDrive40 levert ook vierwielaandrijving, maar dan met 300 pk. De 0-100-tijden zijn 5 seconden en 6 seconden. Audi en Porsche hanteren een gelijknamige aanpak. De elektrische Taycan krijgt de naam ‘Turbo’ en Audi gebruikt voor hun EV’s dezelfde verwarrende cijfertjes als voor de brandstofmotoren.
En de actieradius?
Het verbruik van de BMW iX xDrive50 is 21 kWh/100 km en voor de xDrive40 is het 20 kWh/100 km. De snellere versie krijgt een accu van 100 kWh en kan 600 kilometer rijden op één lading. De 40 doet het met een 70-kWh accu en komt 400 kilometer ver. Beide modellen laden in 40 minuten van 10 tot 80 procent vol aan een snellader.
De prijzen van de BMW iX xDrive40 en xDrive50
Aan het einde van 2021 kun je naar de dealer om jouw BMW iX xDrive40 of xDrive50 te halen. De 40 haal je voor minimaal 86.972 euro. De snellere xDrive50 kost 105.472 euro. Daarmee lopen de prijzen gelijk op met die van de BMW X5, die minimaal 86.876 euro kost.
Duurzame productie
Niet alleen de lokale uitstoot speelt een rol bij elektrische auto’s, ook nare luchtjes die vrijkomen bij de productie en de omstandigheden voor de mensen spelen een grote rol. BMW koopt de kobalt en lithium alleen in via ‘gecontroleerde bronnen in Australië en Marokko’. Daarnaast hebben ze onafhankelijk onderzoek laten doen, waaruit blijkt dat de iX ‘over een afstand van 200.000 km zo’n 45 procent minder bijdraagt aan de opwarming van de aarde dan een Sports Activity Vehicle met vergelijkbare dieselmotor.’
2 reacties op “BMW iX xDrive40 en xDrive50: alles wat je moet weten”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


De vernieuwde BMW iX is beter en te bestellen met een tegenstrijdig pakket

Deze zeven elektrische auto’s mogen het meest trekken

BMW iX M60 review: Stukken langzamer dan Tesla, maar maakt dat echt uit?

Alle spelers van Real Madrid gaan verplicht aan de elektrische auto van BMW

Range Rover vs BMW iX vs Bentley Bentayga review: Welke luxe SUV is de beste?

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

BMW geeft een wel heel vreemde keuze voor de volgende M3 (maar hij wordt wel mooier)

BMW zegt zescilinder vaarwel voor de snelste M2, krijgt dit jaar al een viercilinder

Als je vandaag in de BMW M3 (E30) rijdt, valt ie dan tegen of maakt ie de verwachtingen waar?

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Koopje: deze dikke Audi kost nu al net zo weinig als een Dacia Spring

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

Opmerkelijk: Bentley wil juist niet veel auto’s verkopen (maar wat dan wel?)

Audi RS Q8 Performance: zo rijdt de sterkste Audi met verbrandingsmotor

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

Dit zijn auto’s waarbij de goedkoopste uitvoering eigenlijk de beste keuze is

Er is één land ter wereld waar geen muggen voorkomen (en het is perfect voor een roadtrip)

Is zo’n fraaie Volvo C70 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

‘Waarom zou je niet gewoon een nieuwe auto in Duitsland kopen als ze daar veel goedkoper zijn?’

Een multipla is hierbij vergeleken een prachtig kunstwerk
Wat een lelijk hok! Wel een veel betere auto dan een Tesla of Chinese prut dus toch een optie. Nee doe mij de Etron of de EQC maar.