BMW iX xDrive40 en xDrive50: alles wat je moet weten

De specificaties en prijzen zijn bekend

Foto('s): BMWElektrische BMW iX xDrive50 (2021) in het rood
Foto('s): BMWElektrische BMW iX xDrive50 (2021) in het rood
Foto('s): BMWBMW iX xDrive40 en xDrive50
Foto('s): BMWElektrische BMW iX xDrive50 (2021) in het rood
Foto('s): BMWBMW iX xDrive40 en xDrive50
Foto('s): BMWBMW iX xDrive40 en xDrive50
Foto('s): BMWBMW iX xDrive40 en xDrive50
Foto('s): BMWBMW iX xDrive40 en xDrive50
Foto('s): BMWInterieurv Elektrische BMW iX xDrive50 (2021)
Foto('s): BMWiDrive in de Elektrische BMW iX xDrive50 (2021)
Foto('s): BMWInterieurv Elektrische BMW iX xDrive50 (2021)
Foto('s): BMWInterieur Elektrische BMW iX xDrive50 (2021)
Elektrische BMW iX xDrive50 (2021) in het rood
Elektrische BMW iX xDrive50 (2021) in het rood
BMW iX xDrive40 en xDrive50
Elektrische BMW iX xDrive50 (2021) in het rood
BMW iX xDrive40 en xDrive50
BMW iX xDrive40 en xDrive50
BMW iX xDrive40 en xDrive50
BMW iX xDrive40 en xDrive50
Interieurv Elektrische BMW iX xDrive50 (2021)
iDrive in de Elektrische BMW iX xDrive50 (2021)
Interieurv Elektrische BMW iX xDrive50 (2021)
Interieur Elektrische BMW iX xDrive50 (2021)

Tot niet heel lang geleden kon je ‘doe maar een elektrische auto’ roepen in de showroom zonder dat het veel uitmaakte. De grote merken hadden maar één EV in het aanbod en er was geen keuze uit vermogen. Elektrische auto’s zijn inmiddels een integraal onderdeel van het aanbod en er is wel degelijk iets te kiezen, wat betekent dat automerken moeten gaan nadenken over benamingen van de verschillende vermogens. Daarom zijn hier nu, met gepaste verwarring, de elektrische BMW iX xDrive40 en de BMW iX xDrive50.

Benzinebenaming op de elektrische SUV

BMW past de benaming van zijn brandstofauto’s toe op de elektrische SUV. Heel vroeger stonden de nummers achter een modelnaam voor de motorinhoud van de benzine- of dieselmotor. Een BMW 320i had vroeger een 2,0-liter. Tegenwoordig ligt dat net anders. Een moderne BMW 340i krijgt bijvoorbeeld een 3,0-liter zes-in-lijn en een BMW X7 xDrive50i haalt zijn vermogen uit een 4,4-liter V8.

En hoe zit het met de BMW iX xDrive40 en xDrive50?

De namen staan niet gelijk aan de motorinhoud of het aantal motoren. Hoe hoger het cijfer, hoe krachtiger de elektrische auto is. De BMW iX xDrive50 gebruikt twee elektromotoren (eentje vóór en eentje áchter) voor vierwielaandrijving en 500 pk. De BMW iX xDrive40 levert ook vierwielaandrijving, maar dan met 300 pk. De 0-100-tijden zijn 5 seconden en 6 seconden. Audi en Porsche hanteren een gelijknamige aanpak. De elektrische Taycan krijgt de naam ‘Turbo’ en Audi gebruikt voor hun EV’s dezelfde verwarrende cijfertjes als voor de brandstofmotoren.

En de actieradius?

Het verbruik van de BMW iX xDrive50 is 21 kWh/100 km en voor de xDrive40 is het 20 kWh/100 km. De snellere versie krijgt een accu van 100 kWh en kan 600 kilometer rijden op één lading. De 40 doet het met een 70-kWh accu en komt 400 kilometer ver. Beide modellen laden in 40 minuten van 10 tot 80 procent vol aan een snellader.

De prijzen van de BMW iX xDrive40 en xDrive50

Aan het einde van 2021 kun je naar de dealer om jouw BMW iX xDrive40 of xDrive50 te halen. De 40 haal je voor minimaal 86.972 euro. De snellere xDrive50 kost 105.472 euro. Daarmee lopen de prijzen gelijk op met die van de BMW X5, die minimaal 86.876 euro kost.

Duurzame productie

Niet alleen de lokale uitstoot speelt een rol bij elektrische auto’s, ook nare luchtjes die vrijkomen bij de productie en de omstandigheden voor de mensen spelen een grote rol. BMW koopt de kobalt en lithium alleen in via ‘gecontroleerde bronnen in Australië en Marokko’. Daarnaast hebben ze onafhankelijk onderzoek laten doen, waaruit blijkt dat de iX ‘over een afstand van 200.000 km zo’n 45 procent minder bijdraagt aan de opwarming van de aarde dan een Sports Activity Vehicle met vergelijkbare dieselmotor.’

Reacties
  1. Sven zegt op 17 maart 2021 om 10:29:

    Een multipla is hierbij vergeleken een prachtig kunstwerk

  2. Oef wat lelijk zegt op 17 maart 2021 om 10:24:

    Wat een lelijk hok! Wel een veel betere auto dan een Tesla of Chinese prut dus toch een optie. Nee doe mij de Etron of de EQC maar.

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken