Een BMW M3 Touring. Eindelijk. Hoelang hebben we er bij BMW M om lopen zeuren? In ieder geval zo lang dat het als een opluchting voelt dat ie er nu eindelijk is. Eerst beginnen met de twee belangrijkste cijfers? 500 liter aan de ene kant, 510 pk aan de andere.
De bagageruimte in de BMW M3 Touring is met 500 liter dus precies zo groot als die van de normale Touring. De vierwielaandrijving en de grotere uitlaat namen geen extra interieurruimte in beslag. Met de achterbank plat praten we over 1.510 liter. Deze afmetingen zijn min of meer gelijk aan die van de Audi RS 4 en groter dan die van de Taycan Sport Turismo, om maar een andere snelle station te noemen.
Maar nog belangrijker: de BMW M3 Touring ziet er geweldig uit. Met zijn brede wielkasten heeft hij gelijk een niet te missen aanwezigheid op de weg. We durven zelfs te stellen dat het volume aan de achterkant de aandacht wegtrekt van de grille. Daar had BMW het nog steeds anders kunnen doen, maar het is nu eenmaal zo.
Specificaties BMW M3 Touring
Waar Mercedes binnen aanzienlijke tijd met een hybride viercilinder komt om de Mercedes-AMG C 63 te vervangen, houdt BMW het nog even bij een pure benzinemotor. De motor is hetzelfde als in de M3 sedan en M4. De 3,0-liter zes-in-lijn met twee turbo’s produceert 510 pk en 650 Nm.
Je krijgt altijd een automaat én vierwielaandrijving. De 0-100-tijd is 3,6 seconden, maar hou er rekening mee dat het sprintje in de praktijk nog iets korter duurt. De 0-200-tijd is 12,9 seconden en de topsnelheid is normaliter 250 km/u, maar met het M Driver’s Pack wordt dat 280 km/u. De BMW M3 Touring is overigens snel genoeg om de snelste stationwagen rond de Nürburgring te zijn.
Het extra gewicht valt mee
Het gewicht van de Touring steeg met maar 25 kilo naar 1.755 kilo. Dat is weinig extra gewicht, als je nagaat dat er ook nog verstevigingen aan het chassis moesten worden doorgevoerd om de boel net zo stevig te krijgen als bij de sedan. BMW wist bijvoorbeeld 9,6 kilo gewicht te besparen bij de stoelen. Helaas kun je voor de BMW M3 Touring géén koolstofvezel dak kiezen.
Veranderingen aan de carrosserie zijn kostbaar en zijn daarom tot een minimum beperkt. De achterdeuren worden gedeeld met de sedan, daarom sluiten ze nèt ongemakkelijk aan bij de achterste wielkasten – net als bij de gewone M3. De achterste dempers en veren zijn iets stugger dan bij de sedan. Vóór de B-stijlen is de stationwagen identiek aan de sedan.
Binnen in de BMW M3 Touring
De cabine is identiek aan die van de sedan, met de kleine verandering dat deze (en alle M3’s vanaf dit moment) is uitgerust met het onlangs verbeterde infotainmentsysteem, dat je al kende uit de iX en i4. De draaiknop op de middenconsole blijft gelukkig bestaan.
De prijs van de BMW M3 Touring is nog niet bekend, maar zoek het in Nederland ergens ten noorden van de 135.000 euro – dat is namelijk de prijs van de BMW M3 xDrive Sedan.
Reacties