
Als je het nieuws een beetje volgt, dan weet je dat BMW al enige tijd een nieuwe M3 onder de pet heeft. Inmiddels heeft de meertrapsraket van de PR-afdeling van BMW de volgende fase bereikt, en dus worden we verblijd met meer nieuws over de M3.
Dat de nieuwe M3 voor het eerst wordt voorzien van een V8, dat wisten we al. Dat deze via een handgeschakelde en oliegekoelde zesversnellingsbak en een M sperdifferentieel een vermogen van 420 Nm en een koppel van 400 Nm op de achterwielen overbrengt, is ook geen verrassing meer. Maar nu overlegt de nieuwe M3 eindelijk ook de belangrijkste rapportcijfers. Natuurlijk blinkt hij uit in gym: een acceleratie van 0 tot 100 km/u in 4,8 seconden. En zoals verwacht een elektronisch begrensde topsnelheid van 250 km/u. Overigens is het knap dat de techneuten van BMW M erin zijn geslaagd om 85 procent van het koppel beschikbaar te maken binnen een toerenbereik van 6.500 tpm. Dat betekent dat je met de M3 ook normaal moet kunnen rijden, als je dat zou willen.
Gelukkig heeft BMW de gespierde bult op de motorkap van het concept van de nieuwe M3 ook overgeheveld naar het uiteindelijke productiemodel. Wat verder opvalt, is dat het dak is uitgevoerd in lichtgewicht carbonfiber. BMW heeft zijn sportiefste kind toch al op een streng dieet gezet. Dat komt tot uiting in het feit dat de nieuwe M3 voor elke pk slechts 3,8 kilo op de weg brengt. En dat kunnen we niet van elke Duitser zeggen.
Meer van TopGear


Als je vandaag in de BMW M3 (E30) rijdt, valt ie dan tegen of maakt ie de verwachtingen waar?

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

De vorige BMW i3 vonden jullie echt heel lelijk, maar de volgende gaan jullie wél mooi vinden

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

BMW is niet alleen sportiviteit op vier wielen – dit zijn de sportieve motorfietsen van BMW

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

BMW geeft een wel heel vreemde keuze voor de volgende M3 (maar hij wordt wel mooier)

BMW zegt zescilinder vaarwel voor de snelste M2, krijgt dit jaar al een viercilinder

Als je vandaag in de BMW M3 (E30) rijdt, valt ie dan tegen of maakt ie de verwachtingen waar?

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Sinds vorig jaar wil plotseling niemand meer een Fiat 500, daarom doet het merk iets (geniaals) wat je nog nooit eerder zag

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

Ook als je niet vlakbij de grens woont, is tanken in Duitsland goedkoper

De bijna goedkoopste elektrische auto van Nederland is nu stoerder en luxer (en iets minder goedkoop)

Zoveel auto’s van het betrouwbaarste merk ter wereld rijden er op deze aardbol rond
