
Als je het nieuws een beetje volgt, dan weet je dat BMW al enige tijd een nieuwe M3 onder de pet heeft. Inmiddels heeft de meertrapsraket van de PR-afdeling van BMW de volgende fase bereikt, en dus worden we verblijd met meer nieuws over de M3.
Dat de nieuwe M3 voor het eerst wordt voorzien van een V8, dat wisten we al. Dat deze via een handgeschakelde en oliegekoelde zesversnellingsbak en een M sperdifferentieel een vermogen van 420 Nm en een koppel van 400 Nm op de achterwielen overbrengt, is ook geen verrassing meer. Maar nu overlegt de nieuwe M3 eindelijk ook de belangrijkste rapportcijfers. Natuurlijk blinkt hij uit in gym: een acceleratie van 0 tot 100 km/u in 4,8 seconden. En zoals verwacht een elektronisch begrensde topsnelheid van 250 km/u. Overigens is het knap dat de techneuten van BMW M erin zijn geslaagd om 85 procent van het koppel beschikbaar te maken binnen een toerenbereik van 6.500 tpm. Dat betekent dat je met de M3 ook normaal moet kunnen rijden, als je dat zou willen.
Gelukkig heeft BMW de gespierde bult op de motorkap van het concept van de nieuwe M3 ook overgeheveld naar het uiteindelijke productiemodel. Wat verder opvalt, is dat het dak is uitgevoerd in lichtgewicht carbonfiber. BMW heeft zijn sportiefste kind toch al op een streng dieet gezet. Dat komt tot uiting in het feit dat de nieuwe M3 voor elke pk slechts 3,8 kilo op de weg brengt. En dat kunnen we niet van elke Duitser zeggen.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

De vorige BMW i3 vonden jullie echt heel lelijk, maar de volgende gaan jullie wél mooi vinden

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

De BMW M3 CS Touring is de duurste M3, maar heeft géén middenarmsteun

BMW gaat ook nog een mooie M3 bouwen met oude techniek

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Het reservewiel sterft uit, maar BMW heeft een alternatief waarmee je na 1 minuut weer kunt rijden

Dikke nep-BMW 7-serie ziet er beter uit dan het origineel (en daar is een goede reden voor)

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Dit busje werd ontwikkeld door Porsche, en nu is het een spotgoedkope occasion met 200 pk

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Ken je Round Up 5 uit 1989 nog? Dit maakt het spel bijzonder

Dit busje werd ontwikkeld door Porsche, en nu is het een spotgoedkope occasion met 200 pk

Wanneer zijn de duurzame synthetische brandstoffen net zo duur als fossiele benzine?

Is zo’n spectaculaire Peugeot RCZ 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Wat kost een volle accu van een elektrische auto eigenlijk tegenwoordig?
