TopGear stapt net uit de nieuwe BMW M4. In het komende nummer lees je het uitgebreide testverslag, hier alvast de highlights.

Testobject: BMW M4
Uitvoering: Er is er maar één. Nou ja: en een vierdeurs, die M3 heet.
Locatie: Faro, Portugal
Weersomstandigheden: Zonnig, droog en warm

Wat reden we?
Ja, wat reden we – we vragen het ons nu nog af. Een auto? Een raket? Een min of meer geleid projectiel? Hoe dan ook, BMW noemt hem M4 en hij is natuurlijk de nieuwste telg van een legendarisch BMW-geslacht dat M3 heet. Na de nog steeds wat moeilijk te bevatten opsplitsing in een 3-serie en een 4-serie, is de BMW M4 eigenlijk de nieuwe M3 (want dat waren ook altijd coupés), terwijl de nieuwe M3 daar de versie met vier deuren van is. Technisch zijn de twee overigens identiek.

Beviel het?
Dat is zacht uitgedrukt. De M4 heeft nogal wat legendarische voorgangers die hij minimaal moet evenaren en liefst overtreffen, dus de lat lag hoog voor de M-meneren. Het werd ze niet direct makkelijker gemaakt door de beslissing van BMW dat de nieuwe M een zescilinder moest krijgen, waar zijn voorganger een moeilijk te vergeten, want nogal briljante V8 aan boord had. Die had niet eens zo veel minder vermogen (420 tegen 431 pk) maar moet dankzij de twee turbo's van de M4 wel fors toegeven op koppelgebied: 400 Nm tegen maar liefst 550 Nm. De M4 is dan ook een halve seconde eerder bij de 100 km/u (in 4,1 seconden), maar belangrijker zijn z'n tussensprintjes – die gaan echt vele malen rapper.

Nog bijzonderheden?
Ach, eigenlijk is alles aan zo'n M4 bijzonder. Z'n smaakvolle en elegante, maar toch agressieve uiterlijk, bijvoorbeeld. Of het feit dat hij, hoewel groter, toch 75 kilo lichter is. De beestachtige hoeveelheid techniek (elektronisch én mechanisch) die in zo'n apparaat steekt. Maar vooral de rijbeleving. Elke seconde in een M4 is een seconde die je aan Rijden (met een hoofdletter, ja) besteedt. De besturing (elektronisch, nota bene), de grip, de respons, de prestaties – álles vecht om aandacht en bewondering. Toch is de M4 geen moeilijke auto om te rijden: of je alle systemen nu aan of uit zet, je weet altijd precies wat er gebeurt, houdt altijd de controle: jíj bent de baas. Het enige dat een tikje tegenvalt is het geluid. Het is mooi hoor, en hard als je doortrekt, maar we blijven iets missen, al weten we niet eens precies wát. Hij klinkt vrij donker, waar we een mooie, typische BMW-zescilinder snerp best hadden kunnen waarderen. Die is er wel, maar komt alleen uit de uitlaat – en dat hoor je binnen niet. Toch maar even wachten op de aanstromende M4 Cabrio dan..?

Welke modellen komen er, wat gaan ze kosten en wanneer staan ze in de showroom? 
Er komen dus een M4 en een M3, die dankzij de lagere CO2-uitstoot fors goedkoper zijn geworden. Er is een versie met handgeschakelde bak, maar we vermoeden dat zo'n 90 procent voor de (uitmuntende) automaat zal kiezen, die 106.358 euro moet kosten (de oude M3 kostte € 124.486).

Kom maar door met dat eindoordeel dan!
Het is weer een fenomenale rijmachine geworden, die BMW M4. Hij levert verbluffende prestaties met een al even verbluffend gemak dat je een enorme hoop vertrouwen geeft. De overstap naar een zescilinder turbo blijkt in dit geval helemaal niet zo slecht uit te pakken – al had dat geluid wel wat lekkerder gemogen.

Reacties