Elke nieuwe generatie BMW M5 wordt altijd met spanning afgewacht. Het is de supersportsedan die het serieuze sportwagens heel erg lastig kan maken. Met de laatste generatie M5 (de G90) is het publiek verdeeld. Ja, het apparaat ziet er geweldig dik uit en heeft een enorme V8 met veel vermogen, maar hij is iets aan de zware kant. BMW wil dat we stoppen met de M5 dik te noemen. De M5 is niet dik.

Dat zegt Frank van Meel – de BMW M-baas – tegen Bimmer Today. Hij vindt dat de mensen die over het gewicht zeuren ‘vertrouwen op een Excel-sheet. Als we kijken op de tabel van de BMW-website, kunnen we zien dat het leeggewicht 2.510 kilo bedraagt. Hoe je dat ook bekijkt, het is veel gewicht voor een auto uit het E-segment. Ter referentie: de vorige generatie BMW (de F90) legde 1.855 kilo in de schaal. Dat is een enorm verschil.

Je gaat niet merken hoe dik de M5 is

Het zit de BMW M-baas dermate hoog dat hij zelfs aangeeft dat het hij zich aan ergert, omdat er een hoop passie in het project ging. Ook noemt hij de keuze voor een hybride setup ‘gewetensvol’. Ah. De reden dat men koos voor een plug-in hybride is om de V8-motor zo nog een generatie lang te kunnen houden.

Volgens Van Meel is de nieuwe BMW dusdanig ontwikkeld dat je niet voelt hoe zwaar de M5 daadwerkelijk is. We zijn benieuwd in hoeverre hij daarin gelijk krijgt. Er zijn zat zware auto’s die lichtvoetiger aanvoelen dan dat ze zijn. Het gewicht is weliswaar hoog, het zwaartepunt is laag. De loodzware accu zit namelijk in de bodem.

Waarom is de nieuwe M5 eigenlijk een plug-in hybride?

Het principe is simpel, de BMW M5 moet net als alle andere auto’s verbruiks- en emissietests ondergaan. Daarbij moet de uitstoot zo laag mogelijk. Een groot gedeelte van de test kan de M5 nu dus geheel elektrisch afleggen. Dat betekent een lagere CO2-uitstoot. Voor ons Nederlanders is dat extra goed nieuws, want elke gram CO2 die een auto uitstoot in de WLTP-cyclus wordt enorm zwaar belast.

Lees ook: BMW M5 met boottrailer dragracet tegen VW Golf GTI

Dit voordeel zie je terug in de prijs van de nieuwe BMW M5: 144.347 euro. Dat is namelijk ietsje lager dan die van de BMW M3, die er vanaf 145.149 euro is. De BMW M3 heeft een CO2-uitstoot van 220 gram per kilometer, waardoor er een hoge BPM-boete is. Bij de M5 is dit slechts 46 gram per kilometer. Je kan er ook anders naar kijken: de BMW M5 is de goedkoopste manier om in Nederland een V8 te rijden. Dat is ook wat waard toch?

Reacties

  • Nick heeft op 13 oktober 2024 geschreven:

    Het is ook nooit goed. Maakt BMW eindelijk weer een auto die er goed uitziet, is ie weer veel te zwaar…

    Reageer
  • Nuhtesem heeft op 13 oktober 2024 geschreven:

    Ik merk dat de ergernissen vooral uit de hoek komen van diegenen die er geen bestellen of de “selfclaimed” puristen.. wake up everybody, de wereld evolueert.. aan deze wagen kleeft zoveel hoogtechnologie in functie van de klimaatdoelstellingen dat ie ongetwijfeld alle eerdere m5’en zal overstijgen.. voor mij is ie nu al een state of the art, tx bimmer!

    • Martin heeft op 13 oktober 2024 geschreven:

      Ik zie mezelf aboluut niet als purist, heb geen M en heb ‘niet eens’ een M onderstel of M remmenset onder m’n auto zitten, maar het verschil in gewicht tussen mijn F36 440i en deze G90 M5 is toch wel heel erg groot.

      Technologie zal heus een hoop goedmaken, maar 900kg aan natuurkunde kun je nooit helemaal verwaarlozen.

      • Nuhtesem heeft op 13 oktober 2024 geschreven:

        Ik heb ze alleszins besteld.. heb alles al gehad van bmw, zal dus goed kunnen vergelijken.. keep you posted

        • Martin heeft op 13 oktober 2024 geschreven:

          Geniet ervan. Maar ga er niet alleen mee in België spelen, neem ‘m ook eens mee naar de Pyreneëen of de Algarve. De wegen daar zijn daar veel leuker, zeker vergeleken met Nederland.

          Oh, en als je denkt dat het asfalt daar net zo slecht is als in België, dan heb je de bocht gemist en rij je in een ravijn. 😂

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)