
Elke nieuwe generatie BMW M5 wordt altijd met spanning afgewacht. Het is de supersportsedan die het serieuze sportwagens heel erg lastig kan maken. Met de laatste generatie M5 (de G90) is het publiek verdeeld. Ja, het apparaat ziet er geweldig dik uit en heeft een enorme V8 met veel vermogen, maar hij is iets aan de zware kant. BMW wil dat we stoppen met de M5 dik te noemen. De M5 is niet dik.
Dat zegt Frank van Meel – de BMW M-baas – tegen Bimmer Today. Hij vindt dat de mensen die over het gewicht zeuren ‘vertrouwen op een Excel-sheet. Als we kijken op de tabel van de BMW-website, kunnen we zien dat het leeggewicht 2.510 kilo bedraagt. Hoe je dat ook bekijkt, het is veel gewicht voor een auto uit het E-segment. Ter referentie: de vorige generatie BMW (de F90) legde 1.855 kilo in de schaal. Dat is een enorm verschil.
Je gaat niet merken hoe dik de M5 is
Het zit de BMW M-baas dermate hoog dat hij zelfs aangeeft dat het hij zich aan ergert, omdat er een hoop passie in het project ging. Ook noemt hij de keuze voor een hybride setup ‘gewetensvol’. Ah. De reden dat men koos voor een plug-in hybride is om de V8-motor zo nog een generatie lang te kunnen houden.

Volgens Van Meel is de nieuwe BMW dusdanig ontwikkeld dat je niet voelt hoe zwaar de M5 daadwerkelijk is. We zijn benieuwd in hoeverre hij daarin gelijk krijgt. Er zijn zat zware auto’s die lichtvoetiger aanvoelen dan dat ze zijn. Het gewicht is weliswaar hoog, het zwaartepunt is laag. De loodzware accu zit namelijk in de bodem.
Waarom is de nieuwe M5 eigenlijk een plug-in hybride?
Het principe is simpel, de BMW M5 moet net als alle andere auto’s verbruiks- en emissietests ondergaan. Daarbij moet de uitstoot zo laag mogelijk. Een groot gedeelte van de test kan de M5 nu dus geheel elektrisch afleggen. Dat betekent een lagere CO2-uitstoot. Voor ons Nederlanders is dat extra goed nieuws, want elke gram CO2 die een auto uitstoot in de WLTP-cyclus wordt enorm zwaar belast.
Lees ook: BMW M5 met boottrailer dragracet tegen VW Golf GTI
Dit voordeel zie je terug in de prijs van de nieuwe BMW M5: 144.347 euro. Dat is namelijk ietsje lager dan die van de BMW M3, die er vanaf 145.149 euro is. De BMW M3 heeft een CO2-uitstoot van 220 gram per kilometer, waardoor er een hoge BPM-boete is. Bij de M5 is dit slechts 46 gram per kilometer. Je kan er ook anders naar kijken: de BMW M5 is de goedkoopste manier om in Nederland een V8 te rijden. Dat is ook wat waard toch?
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Is de hopeloos verouderde BMW M5 (E39) nog altijd de beste sportsedan?

Deze BMW M5 Touring (E39) is de droom van iedere liefhebber

Deze dikke BMW M5 is juist lichter geworden

BMW i5 M60 xDrive (review): nogal iGewikkeld

VIDEO: Hoe rijdt de nieuwe, nogal forse BMW M5?

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

BMW-rijder vlucht na ongeluk, maar wordt door eigen nieuwsgierigheid toch gepakt

Zie jij van welke populaire auto de koplampen van deze bus komen?

Deze 6 toffe Alpina’s kosten minder dan de goedkoopste nieuwe BMW

BMW X7 Nishiki Lounge: geen sportpakket, wel een bijzonder interieur

De BMW M3 CS Touring is de duurste M3, maar heeft géén middenarmsteun

De BMW M5 (G90) is heel erg goed, maar is het ook een M5? (review)

Alle generaties BMW M5

Breek je spaarpot, hier is je klassieke BMW M5 racer

Oh jee, een oranje BMW M5 met 830 pk
Video: Sabine Schmitz en BMW

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

Audi gaat ook dit mooie en sportieve model uit productie halen

Helaas: Volvo gaat stoppen met de auto waarmee ze groot zijn geworden

De V8 leeft bij Audi: nieuwe RS 6 krijgt aandrijflijn van de Lamborghini Urus

De Tesla Model S Plaid met 1.000+ pk begint echt goedkoop te worden, maar daar heb jij niets aan

Dodge Charger Daytona: missen wij de V8? Of is elektrisch stiekem ook gaaf? (review)

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

Dacia kondigt goedkoopste auto van Nederland aan – dit gaat ie kosten

Er komen weer sportieve Renaults, náást de bekende Alpine-modellen

De Kia PV5 komt naar Nederland en heeft een bijzonder originele voorkant

Zie jij welke echte Lamborghini er onder deze supercar zit?

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

Nee, je merkt niks van dat gewicht…… tot het moment dat je mrb gaat betalen. Vadertje Staat dankt hartelijk.
Het is ook nooit goed. Maakt BMW eindelijk weer een auto die er goed uitziet, is ie weer veel te zwaar…
Ik merk dat de ergernissen vooral uit de hoek komen van diegenen die er geen bestellen of de “selfclaimed” puristen.. wake up everybody, de wereld evolueert.. aan deze wagen kleeft zoveel hoogtechnologie in functie van de klimaatdoelstellingen dat ie ongetwijfeld alle eerdere m5’en zal overstijgen.. voor mij is ie nu al een state of the art, tx bimmer!
Ik zie mezelf aboluut niet als purist, heb geen M en heb ‘niet eens’ een M onderstel of M remmenset onder m’n auto zitten, maar het verschil in gewicht tussen mijn F36 440i en deze G90 M5 is toch wel heel erg groot.
Technologie zal heus een hoop goedmaken, maar 900kg aan natuurkunde kun je nooit helemaal verwaarlozen.
Ik heb ze alleszins besteld.. heb alles al gehad van bmw, zal dus goed kunnen vergelijken.. keep you posted
Geniet ervan. Maar ga er niet alleen mee in België spelen, neem ‘m ook eens mee naar de Pyreneëen of de Algarve. De wegen daar zijn daar veel leuker, zeker vergeleken met Nederland.
Oh, en als je denkt dat het asfalt daar net zo slecht is als in België, dan heb je de bocht gemist en rij je in een ravijn. 😂