
Elke nieuwe generatie BMW M5 wordt altijd met spanning afgewacht. Het is de supersportsedan die het serieuze sportwagens heel erg lastig kan maken. Met de laatste generatie M5 (de G90) is het publiek verdeeld. Ja, het apparaat ziet er geweldig dik uit en heeft een enorme V8 met veel vermogen, maar hij is iets aan de zware kant. BMW wil dat we stoppen met de M5 dik te noemen. De M5 is niet dik.
Dat zegt Frank van Meel – de BMW M-baas – tegen Bimmer Today. Hij vindt dat de mensen die over het gewicht zeuren ‘vertrouwen op een Excel-sheet. Als we kijken op de tabel van de BMW-website, kunnen we zien dat het leeggewicht 2.510 kilo bedraagt. Hoe je dat ook bekijkt, het is veel gewicht voor een auto uit het E-segment. Ter referentie: de vorige generatie BMW (de F90) legde 1.855 kilo in de schaal. Dat is een enorm verschil.
Je gaat niet merken hoe dik de M5 is
Het zit de BMW M-baas dermate hoog dat hij zelfs aangeeft dat het hij zich aan ergert, omdat er een hoop passie in het project ging. Ook noemt hij de keuze voor een hybride setup ‘gewetensvol’. Ah. De reden dat men koos voor een plug-in hybride is om de V8-motor zo nog een generatie lang te kunnen houden.

Volgens Van Meel is de nieuwe BMW dusdanig ontwikkeld dat je niet voelt hoe zwaar de M5 daadwerkelijk is. We zijn benieuwd in hoeverre hij daarin gelijk krijgt. Er zijn zat zware auto’s die lichtvoetiger aanvoelen dan dat ze zijn. Het gewicht is weliswaar hoog, het zwaartepunt is laag. De loodzware accu zit namelijk in de bodem.
Waarom is de nieuwe M5 eigenlijk een plug-in hybride?
Het principe is simpel, de BMW M5 moet net als alle andere auto’s verbruiks- en emissietests ondergaan. Daarbij moet de uitstoot zo laag mogelijk. Een groot gedeelte van de test kan de M5 nu dus geheel elektrisch afleggen. Dat betekent een lagere CO2-uitstoot. Voor ons Nederlanders is dat extra goed nieuws, want elke gram CO2 die een auto uitstoot in de WLTP-cyclus wordt enorm zwaar belast.
Lees ook: BMW M5 met boottrailer dragracet tegen VW Golf GTI
Dit voordeel zie je terug in de prijs van de nieuwe BMW M5: 144.347 euro. Dat is namelijk ietsje lager dan die van de BMW M3, die er vanaf 145.149 euro is. De BMW M3 heeft een CO2-uitstoot van 220 gram per kilometer, waardoor er een hoge BPM-boete is. Bij de M5 is dit slechts 46 gram per kilometer. Je kan er ook anders naar kijken: de BMW M5 is de goedkoopste manier om in Nederland een V8 te rijden. Dat is ook wat waard toch?
Meer van TopGear


Deze onopvallende BMW 5-serie heeft meer vermogen dan een Bugatti Veyron

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Is de dieselauto bezig met een comeback in Nederland? De verkopen nemen weer toe

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

Politie haalt BMW zonder motorkap van de weg, maar dat blijkt nog wel het minst erge

Gaat BMW de dikke M3 en M5 nu ook voorzien van een kleine benzinemotor?

Dit zijn de duurste (populaire) auto’s als het gaat om reparatiekosten

Door een slimmigheidje is deze gebruikte BMW X7 diesel heel voordelig in de wegenbelasting

Deze onopvallende BMW 5-serie heeft meer vermogen dan een Bugatti Veyron

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

De BMW M5 (G90) is heel erg goed, maar is het ook een M5? (review)

Alle generaties BMW M5

Breek je spaarpot, hier is je klassieke BMW M5 racer

Oh jee, een oranje BMW M5 met 830 pk
Video: Sabine Schmitz en BMW

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Is zo’n superchique Mercedes CLS Shooting Brake (X218) na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze onopvallende BMW 5-serie heeft meer vermogen dan een Bugatti Veyron

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Het wordt nog minder leuk om op de Autobahn te rijden als het zo doorgaat (maar er is ook goed nieuws)

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

In Duitsland kun je een snelheidsboete krijgen van 7.500 euro, en als je niet oppast moet je echt betalen

Gaat BMW de dikke M3 en M5 nu ook voorzien van een kleine benzinemotor?

Rijke mensen willen echt geen elektrische auto, komt Lamborghini achter

Hoe komt het dat Verstappen niet voorbij kon aan Leclerc? En moet ik wel naar de GP van België gaan volgend jaar?

In dit Europese land willen ze een flitspaal invoeren tegen asociale wielrenners

Is zo’n betrouwbare Suzuki Swift Sport na 7 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Hoe kunnen zoveel mensen zo’n dure nieuwe auto betalen? Dit zijn de verschillende opties

Nee, je merkt niks van dat gewicht…… tot het moment dat je mrb gaat betalen. Vadertje Staat dankt hartelijk.
Het is ook nooit goed. Maakt BMW eindelijk weer een auto die er goed uitziet, is ie weer veel te zwaar…
Ik merk dat de ergernissen vooral uit de hoek komen van diegenen die er geen bestellen of de “selfclaimed” puristen.. wake up everybody, de wereld evolueert.. aan deze wagen kleeft zoveel hoogtechnologie in functie van de klimaatdoelstellingen dat ie ongetwijfeld alle eerdere m5’en zal overstijgen.. voor mij is ie nu al een state of the art, tx bimmer!
Ik zie mezelf aboluut niet als purist, heb geen M en heb ‘niet eens’ een M onderstel of M remmenset onder m’n auto zitten, maar het verschil in gewicht tussen mijn F36 440i en deze G90 M5 is toch wel heel erg groot.
Technologie zal heus een hoop goedmaken, maar 900kg aan natuurkunde kun je nooit helemaal verwaarlozen.
Ik heb ze alleszins besteld.. heb alles al gehad van bmw, zal dus goed kunnen vergelijken.. keep you posted
Geniet ervan. Maar ga er niet alleen mee in België spelen, neem ‘m ook eens mee naar de Pyreneëen of de Algarve. De wegen daar zijn daar veel leuker, zeker vergeleken met Nederland.
Oh, en als je denkt dat het asfalt daar net zo slecht is als in België, dan heb je de bocht gemist en rij je in een ravijn. 😂