
De BMW M5 is een bijzonder fenomeen. Enerzijds is het een blubberdik Autobahnkanon, die we nu ook als Touring kunnen bestellen. Maar ja, anderzijds: BMW moest alle wensen en eisen van zowel overheid (veiligheid, uitstoot) en consument (V8, superveel luxe en ruimte) combineren. Het resultaat is een auto van 2.400 kilo. Om die enorme gewichtstoename te pareren, kun je ervoor kiezen wat lichtgewicht onderdelen te monteren en toevallig heeft Mansory er een hele hoop in de aanbieding voor de M5.
Mansory is een tuner uit Zuid-Duitsland en een van de weinige in hun soort. Waar veel tuners zijn verdwenen, bestaat Mansory nog. Het grappige is, bij elk product dat ze tonen, is de kritiek niet van de lucht. De extroverte projecten worden vaak afgedaan als smaakloos. Maar ze weten kennelijk heel erg goed wat hun klanten tegenwoordig wensen. En hun consument is niet een autojournalist, klassiekerverzamelaar of autodesigner.
Wat is er anders aan de BMW M5 van Mansory
Dat is ook wel te zien aan hun laatste creatie, waar ze gek genoeg geen maffe naam voor hebben verzonnen. Dat willen ze nog weleens doen bij Mansory. Wat vooral opvalt zijn alle koolstofonderdelen. Er zijn diverse inzet- en opplakstukken van het prijzige materiaal. Het is lichter dan het plastic dat het vervangt, maar we zijn benieuwd hoeveel kilogrammen het scheelt. Waarschijnlijk bijna niets. Ook de wielen zullen het verschil niet maken.

Ja, het zijn gesmede wielen en dus lichter, maar ze zijn ook groter. Dus het voordeel doe je dan eigenlijk meteen teniet. Voor meten de wielen 10,5 x 22, achter 11 x 22. Dus nu zijn voor- en achterwielen even groot qua diameter. Bij de standaard M5 heb je voor 20 inch, achter 21 inch. Naast alle spoilers, lipjes en andere frutsels valt er iets op: de uitlaten. Bij Mansory vinden ze kennelijk de Honda Civic Type-R een toffe auto, want de M5 heeft nu ook een sportuitlaat met drie eindpijpen. Pure klasse.
Gelukkig, er is veel meer vermogen
Het is overigens niet alleen maar uiterlijk vertoon. De M5 van Mansory is ook echt een klap sneller. Standaard heeft de M5 727 pk en 1.000 Nm, maar bij Mansory is de combinatie van de V8 en elektromotor meteen 850 pk en 1.200 Nm. Op welke manier ze dat voor elkaar hebben gekregen, zeggen ze niet. Ook verklappen ze niet hoe snel de M5 nu is na de anabolenkuur.
Lees ook: De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nu echt?
Wel dat je ook het interieur helemaal opnieuw kunt aanpassen. Dat begint met een setje vloermatten, maar als je een met leer beklede bagageruimte wenst: regelen ze voor je. Hemelbekleding met sterrenhemel? Kan ook. Verlichte instaplijsten: geen probleem. Prijzen verklapt Mansory niet, maar reken op een hoop. Gelukkig kun je zelf kiezen welke upgrades je wil. Of, als je een goede voetballer, rapper of acteur bent: bestel gewoon alles.
8 reacties op “De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

De BMW M5 (G90) is heel erg goed, maar is het ook een M5? (review)

Is de hopeloos verouderde BMW M5 (E39) nog altijd de beste sportsedan?

Deze BMW M5 Touring (E39) is de droom van iedere liefhebber

Is de dieselauto bezig met een comeback in Nederland? De verkopen nemen weer toe

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

De eerste BMW auto op waterstof komt al eerder dan je denkt

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

Mansory Cybertruck is een vreemd eerbetoon aan Elon Musk, maar wel een grote verbetering

Doe een bod: Blijkbaar wil niemand deze Bentley met 880 pk van Domeinen

Dit is de nieuwe auto van Tiësto, met een knaloranje interieur

Oh nee, Mansory heeft weer een waterscooter aangepast

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

De topsnelheid van de snelste Tesla ooit is 72 km/u lager dan voorheen (en zo komt dat)

De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Wist jij dat Ford een Focus RS heeft gemaakt met een V8 met 420 pk?

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Deze onopvallende Seat is stiekem sneller dan jouw Porsche (en hij kost slechts 5.000 euro)

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Achter deze stoere Jeep schuilt eigenlijk een betaalbare en betrouwbare auto

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Wat is schadelijker voor de range tijdens de hete zomerdagen: hard rijden of de airco aanzetten?

Deze Fiat 500 kun je eindelijk wel betalen (en er komt nog een goedkope versie aan)

Elektrische auto’s in Nederland verbruiken méér stroom dan de NS (en gek genoeg valt dat alsnog heel erg mee)

Als Verstappen zo goed in de regen is, waarom ging het gisteren dan voor geen meter? En waarom rijden ze niet op regenbanden

Dikke auto alsnog niemand die het jullie verplicht te kopen maar ik weet waar me geld naartoe gaat 🤩
Ik vind em wel iets hebben.
voor mansory valt dit nog erg mee, gelukkig geen knaloranje interieur…
Een stuk lichter. Stuk = 0,5kg
Knap, de nieuwe 5 nog lelijker maken. Meer een statement dan een auto zo.
Perfomance ? Heeft men echt de r vergeten? Dit is een render? Hoe dan ook; het prullenbakje naast mijn bureau is zojuist net zo mooi als deze auto geworden toen ik van walging daarin overgaf.
Lelijkheid is bij Duitse design niet vreemd blijkt met deze BMW.
Gebrek aan traditie en ingetogenheid.
Je bent niet verplicht hem te kopen. Dus kies iets wat jij mooi vindt. Smaak is bij iedereen anders.