
De BMW M5 is een bijzonder fenomeen. Enerzijds is het een blubberdik Autobahnkanon, die we nu ook als Touring kunnen bestellen. Maar ja, anderzijds: BMW moest alle wensen en eisen van zowel overheid (veiligheid, uitstoot) en consument (V8, superveel luxe en ruimte) combineren. Het resultaat is een auto van 2.400 kilo. Om die enorme gewichtstoename te pareren, kun je ervoor kiezen wat lichtgewicht onderdelen te monteren en toevallig heeft Mansory er een hele hoop in de aanbieding voor de M5.
Mansory is een tuner uit Zuid-Duitsland en een van de weinige in hun soort. Waar veel tuners zijn verdwenen, bestaat Mansory nog. Het grappige is, bij elk product dat ze tonen, is de kritiek niet van de lucht. De extroverte projecten worden vaak afgedaan als smaakloos. Maar ze weten kennelijk heel erg goed wat hun klanten tegenwoordig wensen. En hun consument is niet een autojournalist, klassiekerverzamelaar of autodesigner.
Wat is er anders aan de BMW M5 van Mansory
Dat is ook wel te zien aan hun laatste creatie, waar ze gek genoeg geen maffe naam voor hebben verzonnen. Dat willen ze nog weleens doen bij Mansory. Wat vooral opvalt zijn alle koolstofonderdelen. Er zijn diverse inzet- en opplakstukken van het prijzige materiaal. Het is lichter dan het plastic dat het vervangt, maar we zijn benieuwd hoeveel kilogrammen het scheelt. Waarschijnlijk bijna niets. Ook de wielen zullen het verschil niet maken.

Ja, het zijn gesmede wielen en dus lichter, maar ze zijn ook groter. Dus het voordeel doe je dan eigenlijk meteen teniet. Voor meten de wielen 10,5 x 22, achter 11 x 22. Dus nu zijn voor- en achterwielen even groot qua diameter. Bij de standaard M5 heb je voor 20 inch, achter 21 inch. Naast alle spoilers, lipjes en andere frutsels valt er iets op: de uitlaten. Bij Mansory vinden ze kennelijk de Honda Civic Type-R een toffe auto, want de M5 heeft nu ook een sportuitlaat met drie eindpijpen. Pure klasse.
Gelukkig, er is veel meer vermogen
Het is overigens niet alleen maar uiterlijk vertoon. De M5 van Mansory is ook echt een klap sneller. Standaard heeft de M5 727 pk en 1.000 Nm, maar bij Mansory is de combinatie van de V8 en elektromotor meteen 850 pk en 1.200 Nm. Op welke manier ze dat voor elkaar hebben gekregen, zeggen ze niet. Ook verklappen ze niet hoe snel de M5 nu is na de anabolenkuur.
Lees ook: De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nu echt?
Wel dat je ook het interieur helemaal opnieuw kunt aanpassen. Dat begint met een setje vloermatten, maar als je een met leer beklede bagageruimte wenst: regelen ze voor je. Hemelbekleding met sterrenhemel? Kan ook. Verlichte instaplijsten: geen probleem. Prijzen verklapt Mansory niet, maar reken op een hoop. Gelukkig kun je zelf kiezen welke upgrades je wil. Of, als je een goede voetballer, rapper of acteur bent: bestel gewoon alles.
5 reacties op “De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid”
Laat een antwoord achter aan Onehp Reactie annuleren
Meer van TopGear


Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

De BMW M5 (G90) is heel erg goed, maar is het ook een M5? (review)

Is de hopeloos verouderde BMW M5 (E39) nog altijd de beste sportsedan?

Deze BMW M5 Touring (E39) is de droom van iedere liefhebber

Deze dikke BMW M5 is juist lichter geworden

De eerste BMW auto op waterstof komt al eerder dan je denkt

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Zo (verrassend) goed verkoopt deze controversieelste BMW écht In Nederland

Niemand wil deze ‘dikke BMW’ hebben, dus geeft BMW 21.080 euro korting

De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

Wist je dat er een groot verschil is tussen ‘Bimmer’ en ‘Beemer’ als je op een hippe manier ‘BMW’ wilt zeggen?

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

Mansory Cybertruck is een vreemd eerbetoon aan Elon Musk, maar wel een grote verbetering

Doe een bod: Blijkbaar wil niemand deze Bentley met 880 pk van Domeinen

Dit is de nieuwe auto van Tiësto, met een knaloranje interieur

Oh nee, Mansory heeft weer een waterscooter aangepast

De Mercedes-AMG SL Roadster van Mansory ziet eruit als een speelgoedauto

De topsnelheid van de snelste Tesla ooit is 72 km/u lager dan voorheen (en zo komt dat)

De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

Achter deze stoere Jeep schuilt eigenlijk een betaalbare en betrouwbare auto

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Het heeft even geduurd, maar je kan nu voor 40.000 euro een handbak in een Nissan GT-R krijgen

Nissan Micra met V6 even opgelapt voor introductie nieuwe, eh, Nissan Micra

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

ANWB waarschuwt: dit moet je niet meer doen bij de Nederlandse grens (al lijkt het een slim idee)

Top 10: deze flitspalen flitsen het meest (en leveren de meeste boetes op)

De eerste BMW auto op waterstof komt al eerder dan je denkt

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Deze populaire SUV’s gaan opmerkelijk vaak stuk en komen niet de keuring door

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

voor mansory valt dit nog erg mee, gelukkig geen knaloranje interieur…
Een stuk lichter. Stuk = 0,5kg
Knap, de nieuwe 5 nog lelijker maken. Meer een statement dan een auto zo.
Perfomance ? Heeft men echt de r vergeten? Dit is een render? Hoe dan ook; het prullenbakje naast mijn bureau is zojuist net zo mooi als deze auto geworden toen ik van walging daarin overgaf.
Lelijkheid is bij Duitse design niet vreemd blijkt met deze BMW.
Gebrek aan traditie en ingetogenheid.