De BMW M5 is een bijzonder fenomeen. Enerzijds is het een blubberdik Autobahnkanon, die we nu ook als Touring kunnen bestellen. Maar ja, anderzijds: BMW moest alle wensen en eisen van zowel overheid (veiligheid, uitstoot) en consument (V8, superveel luxe en ruimte) combineren. Het resultaat is een auto van 2.400 kilo. Om die enorme gewichtstoename te pareren, kun je ervoor kiezen wat lichtgewicht onderdelen te monteren en toevallig heeft Mansory er een hele hoop in de aanbieding voor de M5.

Mansory is een tuner uit Zuid-Duitsland en een van de weinige in hun soort. Waar veel tuners zijn verdwenen, bestaat Mansory nog. Het grappige is, bij elk product dat ze tonen, is de kritiek niet van de lucht. De extroverte projecten worden vaak afgedaan als smaakloos. Maar ze weten kennelijk heel erg goed wat hun klanten tegenwoordig wensen. En hun consument is niet een autojournalist, klassiekerverzamelaar of autodesigner.

Wat is er anders aan de BMW M5 van Mansory

Dat is ook wel te zien aan hun laatste creatie, waar ze gek genoeg geen maffe naam voor hebben verzonnen. Dat willen ze nog weleens doen bij Mansory. Wat vooral opvalt zijn alle koolstofonderdelen. Er zijn diverse inzet- en opplakstukken van het prijzige materiaal. Het is lichter dan het plastic dat het vervangt, maar we zijn benieuwd hoeveel kilogrammen het scheelt. Waarschijnlijk bijna niets. Ook de wielen zullen het verschil niet maken.

Ja, het zijn gesmede wielen en dus lichter, maar ze zijn ook groter. Dus het voordeel doe je dan eigenlijk meteen teniet. Voor meten de wielen 10,5 x 22, achter 11 x 22. Dus nu zijn voor- en achterwielen even groot qua diameter. Bij de standaard M5 heb je voor 20 inch, achter 21 inch. Naast alle spoilers, lipjes en andere frutsels valt er iets op: de uitlaten. Bij Mansory vinden ze kennelijk de Honda Civic Type-R een toffe auto, want de M5 heeft nu ook een sportuitlaat met drie eindpijpen. Pure klasse.

Gelukkig, er is veel meer vermogen

Het is overigens niet alleen maar uiterlijk vertoon. De M5 van Mansory is ook echt een klap sneller. Standaard heeft de M5 727 pk en 1.000 Nm, maar bij Mansory is de combinatie van de V8 en elektromotor meteen 850 pk en 1.200 Nm. Op welke manier ze dat voor elkaar hebben gekregen, zeggen ze niet. Ook verklappen ze niet hoe snel de M5 nu is na de anabolenkuur.

Lees ook: De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nu echt?

Wel dat je ook het interieur helemaal opnieuw kunt aanpassen. Dat begint met een setje vloermatten, maar als je een met leer beklede bagageruimte wenst: regelen ze voor je. Hemelbekleding met sterrenhemel? Kan ook. Verlichte instaplijsten: geen probleem. Prijzen verklapt Mansory niet, maar reken op een hoop. Gelukkig kun je zelf kiezen welke upgrades je wil. Of, als je een goede voetballer, rapper of acteur bent: bestel gewoon alles.

5 reacties op “De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid”

    • Perfomance ? Heeft men echt de r vergeten? Dit is een render? Hoe dan ook; het prullenbakje naast mijn bureau is zojuist net zo mooi als deze auto geworden toen ik van walging daarin overgaf.

Laat een antwoord achter aan Nick Reactie annuleren

(verplicht)