
Ooit gehoord van ene Karl Otto Noelle? De beste man werkte voorheen bij Alpina als Chef Motorontwikkeling. In 1993 ging hij in Duitsland aan de slag met zijn eigen bedrijfje, Noelle Motors. Dat liep best lekker en daarom maakten ze de oversteek naar Amerika, waar ze Noelle Performance oprichtten. Hun meest recente geschenk aan de wereld is een BMW M5 met 850 pk, die sneller accelereert dan bijna elk denkbare productieauto.
Volgens Noelle Performance is BMW conservatief geweest met het vermogen van de BMW M5. Een standaard M5 zou al 617 pk produceren, zelfs zonder Competition-badge. Zij schroeven het vermogen van de V8 op naar 850 pk, een toename van 233 pk. De 0-100-tijd van de BMW M5 krimpt daarmee volgens de tuner naar 2,2 seconden (was officieel 3,4 s, maar dat is ook conservatief). Dat is sneller dan een Tesla Model S in Ludicrous Mode en sneller dan bijvoorbeeld de Ferrari SF90 met 1.000 pk.
Met een toename van meer dan een derde mag je best verwachten dat Noelle joekels van turbo’s monteerde, een gigantische intercooler plaatste en zuigers die gesmeed zijn in de vuren van de Doemberg. Maar nee, niets van dat. Alle mechanische onderdelen zijn volledig standaard. Alleen de software werd herschreven, ook voor componenten als de transmissie. Zo werken alle onderdelen samen voor de bloedsnelle acceleratietijden. We sluiten overigens niet uit dat de 2,2 seconden behaald werden op een dragstrip.
Wees niet bang dat de opgepepte V8-motor wokkels trekt van de aandrijfassen. Of nou, je mag wel bang zijn, maar maak je er vooral niet druk om, want Noelle Performance neemt de garantie van BMW gewoon over. Gaat er iets stuk in de aandrijflijn, dan betalen zij de kosten. Omgerekend kost de tuningbeurt in Amerika 3.300 euro. Wat het kost om het in Duitsland te doen, staat niet op de site, maar het zal niet veel moeten schelen.
Meer van TopGear


De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

De BMW M5 (G90) is heel erg goed, maar is het ook een M5? (review)

Is de hopeloos verouderde BMW M5 (E39) nog altijd de beste sportsedan?

Deze BMW M5 Touring (E39) is de droom van iedere liefhebber

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

De eerste BMW auto op waterstof komt al eerder dan je denkt

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Zo (verrassend) goed verkoopt deze controversieelste BMW écht In Nederland

Niemand wil deze ‘dikke BMW’ hebben, dus geeft BMW 21.080 euro korting

De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

Is de hopeloos verouderde BMW M5 (E39) nog altijd de beste sportsedan?

Deze BMW M5 Touring (E39) is de droom van iedere liefhebber

Deze dikke BMW M5 is juist lichter geworden

VIDEO: Hoe rijdt de nieuwe, nogal forse BMW M5?

Deze onopvallende Seat is stiekem sneller dan jouw Porsche (en hij kost slechts 5.000 euro)

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Achter deze stoere Jeep schuilt eigenlijk een betaalbare en betrouwbare auto

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Gaat het verbod op benzineauto’s in 2035 nog door? ‘EU laat zien dat ze kunnen versoepelen’

Deze onopvallende Seat is stiekem sneller dan jouw Porsche (en hij kost slechts 5.000 euro)

Zo’n 7.000 Nederlanders ontvingen onverwachts (maar terecht) een boete uit het buitenland – zo voorkom je dat

Kooptip: dit is de vreemdste (en handigste) Volkswagen Passat die je ooit zag

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

Lijkt mij niet kloppen een M5 is vrij zwaar, zelfs een Bugatti Chiron met bijna 650 pk meer komt niet in de buurt van 0-100 in 2,2 sec.
2.2 echt bizar!