BMW M5 met 850 pk, inclusief garantie

Zonder mechanische veranderingen

BMW M5 F90 blauw
BMW M5 N-weg
BMW M5 drift
BMW M5 V8 S63M
BMW M5 Badge
BMW M5 F90 blauw
BMW M5 N-weg
BMW M5 drift
BMW M5 V8 S63M
BMW M5 Badge

Ooit gehoord van ene Karl Otto Noelle? De beste man werkte voorheen bij Alpina als Chef Motorontwikkeling. In 1993 ging hij in Duitsland aan de slag met zijn eigen bedrijfje, Noelle Motors. Dat liep best lekker en daarom maakten ze de oversteek naar Amerika, waar ze Noelle Performance oprichtten. Hun meest recente geschenk aan de wereld is een BMW M5 met 850 pk, die sneller accelereert dan bijna elk denkbare productieauto.

Volgens Noelle Performance is BMW conservatief geweest met het vermogen van de BMW M5. Een standaard M5 zou al 617 pk produceren, zelfs zonder Competition-badge. Zij schroeven het vermogen van de V8 op naar 850 pk, een toename van 233 pk. De 0-100-tijd van de BMW M5 krimpt daarmee volgens de tuner naar 2,2 seconden (was officieel 3,4 s, maar dat is ook conservatief). Dat is sneller dan een Tesla Model S in Ludicrous Mode en sneller dan bijvoorbeeld de Ferrari SF90 met 1.000 pk.

Met een toename van meer dan een derde mag je best verwachten dat Noelle joekels van turbo’s monteerde, een gigantische intercooler plaatste en zuigers die gesmeed zijn in de vuren van de Doemberg. Maar nee, niets van dat. Alle mechanische onderdelen zijn volledig standaard. Alleen de software werd herschreven, ook voor componenten als de transmissie. Zo werken alle onderdelen samen voor de bloedsnelle acceleratietijden. We sluiten overigens niet uit dat de 2,2 seconden behaald werden op een dragstrip.

Wees niet bang dat de opgepepte V8-motor wokkels trekt van de aandrijfassen. Of nou, je mag wel bang zijn, maar maak je er vooral niet druk om, want Noelle Performance neemt de garantie van BMW gewoon over. Gaat er iets stuk in de aandrijflijn, dan betalen zij de kosten. Omgerekend kost de tuningbeurt in Amerika 3.300 euro. Wat het kost om het in Duitsland te doen, staat niet op de site, maar het zal niet veel moeten schelen.

Reacties
  1. Chris zegt op 3 januari 2020 om 19:46:

    Lijkt mij niet kloppen een M5 is vrij zwaar, zelfs een Bugatti Chiron met bijna 650 pk meer komt niet in de buurt van 0-100 in 2,2 sec.

  2. Dylan zegt op 19 december 2019 om 14:16:

    2.2 echt bizar!

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws