BMW M6: 1e rij-indruk

TopGear reed onlangs met de BMW M6. In het volgende nummer lees je het uitgebreide testverslag, nu alvast de highlights.

Testobject: BMW 6-serie
Uitvoering: M6 Coupé
Locatie: Ascari Race Resort, Ronda, Spanje
Weersomstandigheden: zonnig en warm, precies wat je verwacht van Zuid-Spanje

Wat reden we?
In sommige opzichten misschien wel het ultieme BMW-model: de gloednieuwe M6 Coupé.

Beviel het?
Laten we het zo zeggen: tijdens de gehele twee dagen die we met de M6 doorbrachten, was er één woord dat we er minstens drie keer per uur uit flapten. ‘Waanzinnig’. De snelheid is waanzinnig. De motor is waanzinnig. Het weggedrag – voor een enorme grand tourer waarin je met z’n vieren in één beweging en uiterst comfortabel naar de andere kant van het continent kunt cruisen – is volslagen waanzinnig.

Nog bijzonderheden?
In vergelijking met de M5, die over dezelfde techniek beschikt, lijkt de M6 iets agieler en nog net even wat beter controleerbaar. Dit zal te maken hebben met de kortere wielbasis en de (gevoelsmatig?) iets lagere zitpositie. Verder reden we de M6 met en zonder keramische remmen; ben je van plan regelmatig door bergen of over circuits te jakkeren, dan kunnen we je zo’n prijzig setje zeker aanraden.

Welke modellen komen er, wat gaan ze kosten en wanneer staan ze in de showroom?
Er komt ongetwijfeld ook een Gran Coupé, maar voorlopig is de M6 er alleen als coupé en als cabrio. Ze zijn nu te bestellen en kosten in Nederland respectievelijk 153.250 euro en 162.700 euro. Beide zijn daarmee zo’n 35.000 euro goedkoper dan de vorige M6, dankzij een flink lagere CO2-uitstoot in combinatie met ons schatkistspekkende milieuknuffelende belastingstelsel.

Kom maar door met het eindoordeel dan!
BMW M bestaat 40 jaar en de M6 is hun nieuwste trots. Hij is misschien niet zo puur en haarscherp als eerdere M-creaties – zoals zijn verre voorganger, de M635CSi uit de eighties – maar in de geest van die auto klopt het totale plaatje wel degelijk. Dit is een luxe, ruime, prettige reisauto waarmee je toevallig ook kunt knallen als een malle. En goed ook. Zullen we het nog maar eens zeggen? Waan-zín-nig.

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken