
Klabam! Die zagen jullie natuurlijk allang aankomen, maar het blijft altijd spannend wanneer een nieuw M-model precies ongecamoufleerd de wijde wereld in gestuurd wordt. Nu dus: dit is de M6, en hij is hier om voor eens en altijd gehakt te maken met al die andere tweedeurs pk-patsertjes die denken dat ze heel wat zijn. Ja, we hebben het tegen jullie, Jaguar XKR-S en Cadillac CTS-V Coupé.
Dat de techniek nagenoeg regelrecht is overgenomen uit de M5 mag ook geen verrassing heten. De 4,4-liter biturbo V8 met 560 pk en 680 Nm stampt gretig zijn vermogen via een M DCT-versnellingsbak richting de achterwielen, en doet dat met relatief weinig dorst: 9,9 l/100 km is het gemiddelde verbruik op papier, terwijl de CO2-uitstoot met 232 g/km voor zo’n beest ook acceptabel te noemen is. Het indrukwekkende onderstel en de (optionele) keramische remmen komen eveneens van de M5, en de prestaties zijn ook niet minder indrukwekkend: slechts 4,2 seconden heeft de M6 nodig om vanuit stilstand de 100 km/u aan te tikken. Tenzij je kiest voor de cabrio; die doet er 0,1 seconde langer over. De topsnelheid? Een milieu- en veiligheidsvriendelijke 250 km/u, maar als je kiest voor het Driver’s Package mag je van BMW doorstomen tot 305 km/u.
Uiteraard hangt de M6 vol met snufjes als adaptieve koplampen en Bluetooth-Google-wifi-spul. Hij onderscheidt zich verder van ‘gewone’ 6-series door dikke M-velgen, een uitgebreid pakket aan aerodynamish verantwoorde bumpers en carrosseriepanelen, plus een koolstofvezel dak (op de coupé). Al maakt dat ‘m nog lang geen vedergewicht, het ziet er wel behoorlijk strak uit.
Op de autosalon van Genève wordt het nieuwe M6-duo voor het eerst aan het publiek getoond. De cabrio zul je vanaf juli bij de dealer kunnen afhalen, voor de coupé moet je tot september wachten.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


BMW M6 GT3 haalt 54 auto’s in op de Nürburgring

De BMW 5-serie facelift is hier

Chris Harris: dit jaar moet je op koopjesjacht

De BMW van Freddy Heineken kan van jou zijn

Straatlegale BMW M6 GT3 staat te koop

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Het reservewiel sterft uit, maar BMW heeft een alternatief waarmee je na 1 minuut weer kunt rijden

Dikke nep-BMW 7-serie ziet er beter uit dan het origineel (en daar is een goede reden voor)

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

De verstandigste auto die je kunt kopen is compleet vernieuwd, maar jij kiest toch wel een BMW

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

Het merk van deze toffe camper ken je sowieso (alleen het logo kende je nog niet)

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Dit busje werd ontwikkeld door Porsche, en nu is het een spotgoedkope occasion met 200 pk

Op deze slimme manier maakt een automerk twee keer winst op één auto

Een geïmporteerde auto is nu vaak nog een risico, maar dankzij deze nieuwe regels misschien niet meer

De toestand bij Nissan is dramatisch: het merk deelt hoe bizar slecht het écht gaat

Nieuwe regels van de EU maakt het lastiger oude auto’s op de weg te houden

Met deze nieuwe accu kun je met je EV in één ruk naar Rome rijden (1.500 kilometer)
