Vraag je kleine neefje om zijn perfecte auto te ontwerpen en hij komt ongetwijfeld terug met een gevleugelde auto vol raketten, twee schietstoelen en een snoepautomaat. Verplaats deze onbegrensde creativiteit in een (iets) volwassenere geest en dan zal dit het resultaat zijn.
Even rustig inkomen: voorin zorgen 10-pots (!) remmen dat je niet vergeet je gordel om te doen (anders lig je voor de auto). De giga-achtervleugel steekt trots boven de achterkant uit. Binnenin vond een comfort-genocide plaats; via metalen kuipstoelen voel je elke trilling van de auto. Maar niet van de motor…
Hoe zit het met die motor dan?
De huidige eigenaar zette de 5,0-liter V10 bij het grofvuil en voerde de meest geschifte motorwissel uit die we op een M6 zagen. Specialisten uit Nieuw-Zeeland (ze zijn daar nogal goed met wankelmotoren) bouwden een 6-schijfswankelmotor voor de BMW M6. De grootste wankelmotor die Mazda ooit bouwde, was een 3-schijfs. Via een sequentiële bak gaat het rotatievermogen naar de achterwielen.
Het vermogen verklapt de verkoper niet, helaas. Ruim 800 pk moet met gemak te halen zijn. En dan is er vast nog wel ergens ruimte te vinden voor een dikke turbo. De prijs is op aanvraag. Oh, en je moet wel even naar Johannesburg, want daar staat de BMW M6 met geschifte wankelmotor te koop.
Lees ook: Een Mazda RX-8 met idiote V8
Zo klinkt een wankelmotor met 6 schijven
max heeft op 26 juli 2018 geschreven:
3 rotors for Mazda ? Wrong!! Waht about the 787B Keep smile!
Bryan heeft op 25 september 2017 geschreven:
Mazda bouwde zelf ook een 4 schijfs wankel in de vorm van de begeerlijke 767b, 787 & 787b.
Redactie TopGear Nederland heeft op 25 september 2017 geschreven:
Klopt! Maar die kon je als particulier niet kopen (helaas)