De handdoek van Porsche en Audi ligt dan wel in de ring (nee, niet de Nürburgring; de metaforische variant) en de LMP1-klasse lijkt op zijn gat te liggen. Maar de 24 uur van Le Mans belooft volgend jaar meer dan ooit de moeite waard te worden. En met name de GTE-klasse.

BMW valt het FIA World Endurance Championship (WEC), waar de 24 uur van Le Mans onderdeel van is, aan met de BMW M8 GTE. De racer moet bewijzen hoe goed de M8 werkelijk is, voordat hij in de showrooms verschijnt.

Specificaties BMW M8 GTE

De BMW M8 GTE houdt de toeschouwers met enorme wallen onder de ogen wakker met een 4,0-liter V8 met meer dan 500 pk. Waarom niet de bekende 4,4-liter uit de M5? Dat mag niet van de regels; de maximale inhoud is vastgesteld op 4,0-liter. Een sequentiële bak met zes versnellingen brengt het vermogen via een gelimiteerd slipdifferentieel naar de achterwielen.

Door het gebruik van met koolstofvezel versterkt plastic (CFRP) geeft de weegschaal slechts 1.220 kilo aan. Om moeilijke vaktaal te gebruiken: dat gaat wel van z’n plek. Als de zestien knoppen op het stuur de coureur niet te veel afleiden, tenminste.

BMW op Le Mans

De laatste BMW op de 24 uur van Le Mans was de BMW M3 GT2 in 2011. Het jaar daarvoor was het de opvallende Art Car van Jeff Koons. Het hoogtepunt was in 1999 toen Yannick Dalmas, Joachim Winkelhock en Pierluigi Martini de winst pakten in de BMW V12 LMR. De eerste keer dat BMW meedeed aan de 24 uur was in 1939 met een BMW 328. De klassieker won toen ook in zijn klasse.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear