TopGear Magazine stapt net uit de nieuwe BMW X1. in het komende nummer het complete verslag, hier vast de highlights.

Testobject: BMW X1
Uitvoering: xDrive25d
Locatie: Duitsland en Oostenrijk
Weersomstandigheden: Zonnig en héél warm: 33 graden

Wat reden we?
De geheel nieuwe X1, de kleinste van BMW's immer uitbreidende X-familie. Hoewel de vorige uitstekend verkocht heeft (730.000 stuks), vonden wij het altijd een tikje lastig om hem serieus te nemen. Dat lag vooral aan het design, volgens BMW destijds 'geïnspireerd op een sportschoen'. Waarbij niemand zich kennelijk afvroeg of mensen het wel leuk vonden om in een sportschoen te rijden.

Beviel het?
Zeker wel. De nieuwe X1 ziet er om te beginnen vele malen serieuzer uit – eerder een kleine X3/X5 dan een eh… sportschoen. Het interieur ging er ook met sprongen op vooruit. Een fraai scherm en iDrive zijn altijd standaard en verder is, zeker als je bereid bent flink in de buidel te tasten, zo'n beetje alles mogelijk. Bekijk dat interieurplaatje eens: bruin leer overal, hout, aluminium – echt heel fraai allemaal. De X1 is een centimetertje korter dan voorheen, maar biedt met name op de achterbank (+4 centimeter) en in de bagageruimte (+85 liter, zelfs +200 als je de bank neerklapt) meer ruimte. Dat komt doordat hij nu zijn onderstel (grotendeels) deelt met dat van de 2-serie Active Tourer, en diens wielbasis is nu eenmaal langer. 

Nog bijzonderheden?
Nou, alle motoren zijn nieuw, en dat is geen klein ding als de middelste letter van je naam staat voor 'Motoren'. Hij komt ook met driecilinder benzine- en dieselmotoren, maar die waren nu nog even niet beschikbaar; wij moesten ons 'behelpen' met de xDrive25d, de vierwielaangedreven topdiesel met 231 pk en 450 Nm. 'Dat zal wel een beetje rijden,' zeg je? Klopt. Even naar 100 km/u hoeft echt niet langer dan 6,6 seconden te duren, de top ligt op 235 km/u, terwijl je het verbruik op 5,2 l/100 km zou moeten kunnen houden (succes!). De X1 is niet alleen uiterlijk, maar ook qua rij-eigenschappen klappen volwassener geworden. De nadruk ligt veel meer op comfort en dat pakt prima uit. Hij is erg vlot en rustgevend tegelijk, zit fantastisch, stuurt uitstekend en communiceert goed. Het oercliché 'rijdt als een klasse groter' doet weer eens opgeld. 

Welke modellen komen er, wat gaan ze kosten en wanneer staan ze in de showroom?
Het begint met de viercilinder, voorwielaangedreven sDrive18d (150 pk, 20 procent bijtelling, € 39.990) en sDrive 20i (192 pk, € 39.900). Die laatste is er ook met vierwielaandrijving en kost dan 44 mille. Dan is er xDrive20d (€ 51.735), met dezelfde motor maar dan met 190 pk. Topper op dieselgebied is de xDrive25d (€ 54.500) uit dit verhaal, de dikste benzineversie is de xDrive25i (€ 52.000), die 'toevallig' ook precies 231 pk heeft maar het met 350 Nm moet stellen. Deze zijn allemaal vanaf oktober leverbaar. Een maand later volgen de driecilinders (16d en 18i). Prijzen zijn van die laatste zijn nog niet bekend. 

Kom maar door met dat eindoordeel dan!
De X1 heeft reuzensprongen gemaakt en zal met vertrouwen de concurrentie met bijvoorbeeld de Audi Q3 en Mercedes GLC tegemoetzien. In plaats van een net niet gelukt crossovertje staat er nu een blakende midi-SUV die weinigen teleur zal stellen. 
 

Reacties

Meer van TopGear