
Hé kijk nou, een SUV van BMW met redelijke proporties. Dit is de derde generatie van de BMW X1 en hij neemt gelijk zijn elektrische broertje mee, de iX1. Het is de kleinste SUV van BMW en naast een elektrische aandrijflijn komen er benzinemotoren, dieselmotoren en plug-in hybrides.
Het interieur leent inspiratie van de grotere BMW iX, dat zie je aan de zwevende middenconsole en het doorlopende scherm achter het stuur. Dit is niet één scherm, maar eentje van 10,25 inch en eentje van 10,7 inch. BMW poetste zoveel mogelijk knoppen weg uit het interieur. Er is dus ook geen iDrive-draaiknop meer.
Specificaties en actieradius BMW iX1
De vooras en de achteras krijgen allebei een eigen elektromotor. Het gecombineerde vermogen is 313 pk en het koppel is 494 Nm. De 0-100-tijd moet 5,7 seconden in beslag nemen. De opgegeven actieradius van de BMW iX1 is 413 kilometer.
Motoren BMW X1
Er komen plug-in hybride versies van de BMW X1, maar daar verklapt BMW nog eventjes niets over. Alleen dat hij ‘substantieel’ verder rijdt dan de vorige generatie. Aan het begin willen ze vooral benzine- en dieselversies slijten.
Qua benzinemotoren kun je kiezen uit de sDrive18i met 136 pk of de xDrive23i met 204 pk en een mild-hybride hulpje van nog eens 19 pk. De diesel begint bij de sDrive18d met 150 pk en dan is er nog de xDrive23d met 211 pk (waarvan 19 van een elektromotortje).
De prijzen van de nieuwe BMW X1 en iX1 zijn nog niet bekend.
Meer van TopGear


BMW-rijder vlucht na ongeluk, maar wordt door eigen nieuwsgierigheid toch gepakt

De goede reden waarom de nieuwe politieauto’s nu mooie velgen hebben in plaats van lelijke wieldoppen

Op deze eenvoudige manier kan de best verkochte BMW van Nederland nog populairder worden

De nieuwe BMW van de politie bleek te langzaam, dus daar is nu iets aan gedaan

Plug-in hybrides gaan in Nederland duizenden euro’s duurder worden, hoe komt dat?

De eerste BMW auto op waterstof komt al eerder dan je denkt

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Zo (verrassend) goed verkoopt deze controversieelste BMW écht In Nederland

Niemand wil deze ‘dikke BMW’ hebben, dus geeft BMW 21.080 euro korting

De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

De nieuwe Nissan Leaf heeft een bijzonder fraaie achterzijde (en komt erg ver op een volle accu)

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De lelijkste auto ter wereld maakt een terugkeer, maar is ie nog steeds lelijk?

Opel heeft nu een auto met AWD die sneller is dan de legendarische Opel Calibra Turbo 4×4

Kia vernieuwt de Sportage, maar we vonden de oude neus eigenlijk mooier

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

De sterkste Corvette (1.250 pk) ooit is sneller dan de snelste Ferrari, maar kost bijzonder weinig

De nieuwe Nissan Leaf heeft een bijzonder fraaie achterzijde (en komt erg ver op een volle accu)

Top 10: deze flitspalen flitsen het meest (en leveren de meeste boetes op)

De eerste BMW auto op waterstof komt al eerder dan je denkt
