
Hé kijk nou, een SUV van BMW met redelijke proporties. Dit is de derde generatie van de BMW X1 en hij neemt gelijk zijn elektrische broertje mee, de iX1. Het is de kleinste SUV van BMW en naast een elektrische aandrijflijn komen er benzinemotoren, dieselmotoren en plug-in hybrides.
Het interieur leent inspiratie van de grotere BMW iX, dat zie je aan de zwevende middenconsole en het doorlopende scherm achter het stuur. Dit is niet één scherm, maar eentje van 10,25 inch en eentje van 10,7 inch. BMW poetste zoveel mogelijk knoppen weg uit het interieur. Er is dus ook geen iDrive-draaiknop meer.
Specificaties en actieradius BMW iX1
De vooras en de achteras krijgen allebei een eigen elektromotor. Het gecombineerde vermogen is 313 pk en het koppel is 494 Nm. De 0-100-tijd moet 5,7 seconden in beslag nemen. De opgegeven actieradius van de BMW iX1 is 413 kilometer.
Motoren BMW X1
Er komen plug-in hybride versies van de BMW X1, maar daar verklapt BMW nog eventjes niets over. Alleen dat hij ‘substantieel’ verder rijdt dan de vorige generatie. Aan het begin willen ze vooral benzine- en dieselversies slijten.
Qua benzinemotoren kun je kiezen uit de sDrive18i met 136 pk of de xDrive23i met 204 pk en een mild-hybride hulpje van nog eens 19 pk. De diesel begint bij de sDrive18d met 150 pk en dan is er nog de xDrive23d met 211 pk (waarvan 19 van een elektromotortje).
De prijzen van de nieuwe BMW X1 en iX1 zijn nog niet bekend.
Meer van TopGear


BMW-rijder vlucht na ongeluk, maar wordt door eigen nieuwsgierigheid toch gepakt

De goede reden waarom de nieuwe politieauto’s nu mooie velgen hebben in plaats van lelijke wieldoppen

Op deze eenvoudige manier kan de best verkochte BMW van Nederland nog populairder worden

De nieuwe BMW van de politie bleek te langzaam, dus daar is nu iets aan gedaan

Plug-in hybrides gaan in Nederland duizenden euro’s duurder worden, hoe komt dat?

Door een slimmigheidje is deze gebruikte BMW X7 diesel heel voordelig in de wegenbelasting

Deze onopvallende BMW 5-serie heeft meer vermogen dan een Bugatti Veyron

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Is de dieselauto bezig met een comeback in Nederland? De verkopen nemen weer toe

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Eindelijk een Subaru die geen fortuin moet kosten in Nederland (en daarom zullen fans hem haten)

In deze populairste elektrische Volkswagen gaan de buren denken dat je gewoon een benzinemotor hebt

Renault Boreal is de zoveelste crossover van het merk, maar deze is ruimer én goedkoper

De populairste Mazda van het moment was verrassend oud (en nu is er een nieuwe)

Mitsubishi blijft grabbelen in de Renault-ton: dit is de nieuwe Grandis

Deze extreem onsuccesvolle elektrische Toyota is nu flink goedkoper – dit kost ie

Met deze AMG met vijfcilinder kun je makkelijk 1.000 kilometer op een tank halen

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

Duitse ANWB legt uit hoe vakantiegangers 57 cent per liter (!) kunnen besparen bij tanken

Heeft de gloednieuwe Mercedes CLA als eerste géén irritante geluidjes? (review)

Door een slimmigheidje is deze gebruikte BMW X7 diesel heel voordelig in de wegenbelasting

Bij deze auto’s was de conceptcar veel cooler dan de (teleurstellende) productieversie

Met deze AMG met vijfcilinder kun je makkelijk 1.000 kilometer op een tank halen

‘Hoe kort na een snelheidsbord mag de politie eigenlijk flitsen?’

Is het nog goedkoper om via Luxemburg om te rijden voor benzine als je op vakantie gaat?

Met deze kit geef je een moderne Japanse auto de looks van een oude Amerikaan
