
Hé kijk nou, een SUV van BMW met redelijke proporties. Dit is de derde generatie van de BMW X1 en hij neemt gelijk zijn elektrische broertje mee, de iX1. Het is de kleinste SUV van BMW en naast een elektrische aandrijflijn komen er benzinemotoren, dieselmotoren en plug-in hybrides.
Het interieur leent inspiratie van de grotere BMW iX, dat zie je aan de zwevende middenconsole en het doorlopende scherm achter het stuur. Dit is niet één scherm, maar eentje van 10,25 inch en eentje van 10,7 inch. BMW poetste zoveel mogelijk knoppen weg uit het interieur. Er is dus ook geen iDrive-draaiknop meer.
Specificaties en actieradius BMW iX1
De vooras en de achteras krijgen allebei een eigen elektromotor. Het gecombineerde vermogen is 313 pk en het koppel is 494 Nm. De 0-100-tijd moet 5,7 seconden in beslag nemen. De opgegeven actieradius van de BMW iX1 is 413 kilometer.
Motoren BMW X1
Er komen plug-in hybride versies van de BMW X1, maar daar verklapt BMW nog eventjes niets over. Alleen dat hij ‘substantieel’ verder rijdt dan de vorige generatie. Aan het begin willen ze vooral benzine- en dieselversies slijten.
Qua benzinemotoren kun je kiezen uit de sDrive18i met 136 pk of de xDrive23i met 204 pk en een mild-hybride hulpje van nog eens 19 pk. De diesel begint bij de sDrive18d met 150 pk en dan is er nog de xDrive23d met 211 pk (waarvan 19 van een elektromotortje).
De prijzen van de nieuwe BMW X1 en iX1 zijn nog niet bekend.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


BMW-rijder vlucht na ongeluk, maar wordt door eigen nieuwsgierigheid toch gepakt

De goede reden waarom de nieuwe politieauto’s nu mooie velgen hebben in plaats van lelijke wieldoppen

Op deze eenvoudige manier kan de best verkochte BMW van Nederland nog populairder worden

De nieuwe BMW van de politie bleek te langzaam, dus daar is nu iets aan gedaan

Plug-in hybrides gaan in Nederland duizenden euro’s duurder worden, hoe komt dat?

Het reservewiel sterft uit, maar BMW heeft een alternatief waarmee je na 1 minuut weer kunt rijden

Dikke nep-BMW 7-serie ziet er beter uit dan het origineel (en daar is een goede reden voor)

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Ook de Koninklijke Marechaussee wil overstappen op nieuwe (en snellere) BMW’s

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Dit is de populairste Volvo van dit moment, maar dan ruimer en goedkoper. Moet je dat willen? (review)

Skoda Elroq RS is heel erg snel, maar tegelijkertijd best wel traag

Is de Dacia Bigster nog altijd een echte ‘no-nonsense’ Dacia? (review)

Waarom je niet bang (meer) hoeft te zijn dat Nissan failliet gaat

De eerste volwaardige elektrische auto krijgt nu eindelijk een opvolger

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Mercedes gaat stoppen met deze exclusieve maar toch ook betaalbare modellen

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Het reservewiel sterft uit, maar BMW heeft een alternatief waarmee je na 1 minuut weer kunt rijden

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

Is zo’n snelle Porsche Cayman (987C) na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Oeps: overheid lanceert nieuwe campagne, maar had eventjes moeten googelen

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Boeven stelen ongemerkt 900 (!) motoren uit autofabriek, maar niemand weet hoe

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Door deze uitvinding rij jij straks voor slechts 7 euro met de auto naar Berlijn
