
Hé kijk nou, een SUV van BMW met redelijke proporties. Dit is de derde generatie van de BMW X1 en hij neemt gelijk zijn elektrische broertje mee, de iX1. Het is de kleinste SUV van BMW en naast een elektrische aandrijflijn komen er benzinemotoren, dieselmotoren en plug-in hybrides.
Het interieur leent inspiratie van de grotere BMW iX, dat zie je aan de zwevende middenconsole en het doorlopende scherm achter het stuur. Dit is niet één scherm, maar eentje van 10,25 inch en eentje van 10,7 inch. BMW poetste zoveel mogelijk knoppen weg uit het interieur. Er is dus ook geen iDrive-draaiknop meer.
Specificaties en actieradius BMW iX1
De vooras en de achteras krijgen allebei een eigen elektromotor. Het gecombineerde vermogen is 313 pk en het koppel is 494 Nm. De 0-100-tijd moet 5,7 seconden in beslag nemen. De opgegeven actieradius van de BMW iX1 is 413 kilometer.
Motoren BMW X1
Er komen plug-in hybride versies van de BMW X1, maar daar verklapt BMW nog eventjes niets over. Alleen dat hij ‘substantieel’ verder rijdt dan de vorige generatie. Aan het begin willen ze vooral benzine- en dieselversies slijten.
Qua benzinemotoren kun je kiezen uit de sDrive18i met 136 pk of de xDrive23i met 204 pk en een mild-hybride hulpje van nog eens 19 pk. De diesel begint bij de sDrive18d met 150 pk en dan is er nog de xDrive23d met 211 pk (waarvan 19 van een elektromotortje).
De prijzen van de nieuwe BMW X1 en iX1 zijn nog niet bekend.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


BMW-rijder vlucht na ongeluk, maar wordt door eigen nieuwsgierigheid toch gepakt

De goede reden waarom de nieuwe politieauto’s nu mooie velgen hebben in plaats van lelijke wieldoppen

Op deze eenvoudige manier kan de best verkochte BMW van Nederland nog populairder worden

De nieuwe BMW van de politie bleek te langzaam, dus daar is nu iets aan gedaan

Plug-in hybrides gaan in Nederland duizenden euro’s duurder worden, hoe komt dat?

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Ook de Koninklijke Marechaussee wil overstappen op nieuwe (en snellere) BMW’s

De vorige BMW i3 vonden jullie echt heel lelijk, maar de volgende gaan jullie wél mooi vinden

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

Waarom je voorlopig echt even niet met je BMW naar Friesland moet rijden

De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

Vernieuwde Toyota bZ4x: gaan de Nederlanders hem nu wel kopen?

Hoe betaalbaar is de nieuwe Renault 4 uiteindelijk? Dit kost de toffe R4

Nissan ziet het niet meer zitten met hun populairste model

Peugeot komt terug met snelle modellen op basis van de E-3008 en E-5008

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

Populairste Volvo van Nederland wordt aanzienlijk goedkoper

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

Max Verstappen krijgt nu alweer een nieuwe teamgenoot: Liam Lawson mag vertrekken

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste
