Het is vaste prik vlak na de onthulling van een gloednieuwe BMW. BMW M Performance lanceert dan een lading accessoires om de BMW in kwestie dikker te maken. Bij de BMW M5 Touring had BMW M Performance al meteen een lading onderdelen, bij de BMW X3 (G45-generatie voor de kenners) moesten we even een paar weken wachten op de X3 M Performance Parts. Logisch: de M5 Touring is gebaseerd op een bestaand model, de X3 is compleet nieuw.
Het lijkt een beetje tegenstrijdig om een middelgrote crossover sportiever te maken, maar anno 2024 mag je niet verrast zijn dat dat gebeurt. Je mag je er uiteraard over verbazen. Het meest in het oog springende item is natuurlijk die achterspoiler. Liefhebbers van de Subaru Legacy B4 Blitzen (iykyk) zullen ‘m direct herkennen. De spoiler is gemaakt van polyurethaan, een sterk materiaal dat net eventjes wat goedkoper dan koolstofvezel is.
Hele grote wielen voor de BMW X3 M Performance Parts
De diffusor (het onderste gedeelte van de bumper), de spiegelkappen en de brandstofdop zijn wel van koolstofvezel gemaakt. De legende wil dat je met zo’n lichtgewicht tankdop een paar tienden van je tankbeurt kunt afsnoepen en daardoor eerder thuis bent. Het is wetenschappelijk vastgesteld dat mensen die eerder thuis komen, ook gelukkiger zijn. Deze BMW X3 met M Performance onderdelen lijkt dus ontwikkeld te zijn om jou een gelukkiger mens te maken.
Daarom is het vreemd dat BMW M Performance geen daadwerkelijk Performance-upgrades heeft. Vroeger kon je dingen als chiptuning of een grotere intercooler bestellen. Ook BMW M Performance-remmen zien we niet op de lijst staan. Gelukkig kun je nog wel kiezen voor een setje nieuwe velgen. De maximale maat is 22 inch rondom. Ja, 22 inch is tegenwoordig een maat die je tegenkomt op een D-segment crossover.
Het hoeft geen snelle X3 te zijn.
Zoals gezegd gaat de X3 met BMW M Performance geen streep harder, alhoewel de M Performance-stickers wellicht net dat beetje extra geven. De uitvoering die je op foto’s ziet is automatisch de dikste, de X3 M50. Ditmaal komt er géén X3 M, dus is dit meteen de snelste en duurste X3 die je kunt kiezen.
Lees ook: Schrik niet als je hoort hoe bizar duur een rolletje dubbelzijdig tape bij BMW is
Deze heeft een 3.0-liter zescilinder turbo met 395 pk en 600 Nm, voldoende om in 4,5 seconden naar de 100 km/u te sprinten en een top van 250 km/u te halen. In Nederland zal dat een zeldzame uitvoering zijn, gelukkig passen de onderdelen ook op de plug-in hybride en de schrale xDrive20 (er staat geen ‘i’ meer achter). Je moet dan wel de typeplaatjes eraf halen en vervangen door ///M-badges. Dan krijg je altijd voorrang in je zoektocht naar een Big Mac.
Ronnie heeft op 29 augustus 2024 geschreven:
Bijna net zo lelijk als een Fiat Multipla.
Johan heeft op 30 augustus 2024 geschreven:
Bijna? Zeg maar lelijker 🥴.