
Het ding waarbij mensen die een X3 wilden kopen plots overstag gaan en zeggen: ja, ik wil graag veel meer geld betalen voor een auto met minder ruimte, die er uitziet alsof ie heel slick z'n haar naar achteren gekamd heeft, en waarmee ik een dikke vinger opsteek naar iedereen die dacht dat SUV-achtigen vooral praktisch moesten zijn.
Komt zoiets je bekend voor? Dat klopt, want grote broer X6 is de uitvinder van dit rare segment. Daarin zitten de achterpassagiers bijna met hun hoofd tegen het dak en is de bagageruimte in vergelijking tot het formaat van de auto een beetje sneu te noemen; maar BMW belooft dat de X4 'riant plaats biedt aan vijf inzittenden' en dat je daarbij maximaal 500 liter troep kunt meenemen (1.400 liter met de bank plat). Dat is bijna evenveel als in de X6, terwijl de X4, die we eerder al in conceptvorm te zien kregen, toch een stuk compacter is.
Het schijnt ook dat de X4 zeer dynamisch zal rijden (dat geloven we direct, maar toch zouden we zeggen: probeer eens een willekeurige Touring). BMW laat mede daartoe drie benzinemotoren en drie diesels aantreden. Het zuinigst en schoonst rijd je met de xDrive20d (190 pk, 400 Nm, 5,2 l/100 km en een knappe 138 g/km aan CO2), een stuk spannender wordt het met de xDrive35i (306 pk, 400 Nm, 0-100 km/u in 5,5 seconden) en de xDrive35d (313 pk, 630 Nm, 0-100 in 5,2 seconden). Ongetwijfeld komt er op termijn ook een M-versie, wie weet ook in dieselvorm.
Verder hangt BMW z'n nieuwste trots (optioneel) natuurlijk vol met de nieuwste veiligheidszaken, connectiviteitsmeuk en zaken als een head-up display, actieve cruisecontrole en een infotainmentsysteem met apps en zo. Vanaf 12 juli staat de auto bij de Nederlandse dealers. De prijzen zijn nog niet bekend, maar kijk naar de grote verschillen tussen de X5 en X6 en doe eens een gokje hoe het bij de X3 en X4 zal gaan…
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


BMW X3 M en X4 M – en de Competitions

Alpina XD3 en XD4: de prijs voor Nederland

BMW X3 M en X4 M: dit is wat we weten

Prijzen BMW X4 zijn bekend

Alpina XD4 is er nu al

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Ook de Koninklijke Marechaussee wil overstappen op nieuwe (en snellere) BMW’s

De vorige BMW i3 vonden jullie echt heel lelijk, maar de volgende gaan jullie wél mooi vinden

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

Waarom je voorlopig echt even niet met je BMW naar Friesland moet rijden

De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

Mazda geeft toe foutjes te hebben gemaakt – rijdt de nieuwe CX-60 eindelijk wel goed? (review)

Is de Mitsubishi Outlander ook de moeite waard als je geen 0% bijtelling krijgt? (review)

De nieuwe Grandland rijdt weer als een echte Opel (review)

Is de nieuwe Volkswagen Tayron de opgerekte crossover die je moet hebben? (review)

Lynk & Co 08: 585 pk en 200 kilometer elektrisch voor 55.950 euro

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

Max Verstappen krijgt nu alweer een nieuwe teamgenoot: Liam Lawson mag vertrekken

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste
