
Wat denk je als je deze facelift van de BMW X5 en X6 ziet? Dat ze ‘balans en zelfvertrouwen’ uitstralen door ‘doeltreffende wijzigingen’? Dan wordt er in Duitsland een designer erg blij, want dat is precies waar ze voor gingen bij BMW. Voor de hand liggende steekjes richting de PR-bla uit het persbericht daargelaten, ziet vooral de X5 er weer lekker fris uit. De doelgroep zal dat ook wel over de X6 denken.
De BMW X5 en X6 zien er na de facelift duidelijk anders uit. De koplampen worden bijvoorbeeld 35 millimeter smaller en de dagrijverlichting bestaat nu uit een soort pijltjes die naar de zijkanten wijzen. Dit zijn tevens de richtingaanwijzers. De achterlichten van zowel de X5 als X6 zijn ook onder handen genomen. Vooral die van de X5 zijn goed gelukt, als je het ons vraagt.






Bij de zescilinderversies van de SUV installeert BMW bij de facelift desgewenst verlichting in de grille. Daarnaast zijn er rondom nog wat wijzigingen, zoals net even andere luchtopeningen in de voorste zijschermen. De X6 krijgt nu standaard het M Sportpakket met de sportievere bumpers. Op de foto’s zie je het Sportpakket Pro met meer zwarte exterieurdetails.
Het interieur

De BMW X5 en X6 hebben nu een 12,3-inch scherm achter het stuur en een 14,9-inch scherm als infotainmentsysteem. De twee displays delen een glasplaat en lijken zo in elkaar over te lopen. De schermen zijn iets gebogen, vandaar dat BMW het een Curved Display noemt. Het middelste scherm is een touchscreen en zo kan BMW nog wat fysieke knopjes verwijderen.
Nieuwe motoren voor de BMW X5 en X6
Alle motoriseringen van de BMW X5 en X6 hebben sinds de facelift minimaal mild-hybrid techniek aan boord met een 12-pk elektromotor in de versnellingsbak. Dan is er een nieuwe (en krachtigere) PHEV met de naam BMW X5 xDrive50e. Deze haalt een gecombineerd vermogen van 490 pk en een koppel van 700 Nm. Hij moet dankzij een 25,7-kWh batterij zo’n 100 kilometer elektrisch kunnen rijden.
Dan zijn er nog twee zescilinder lijnmotoren: een diesel met 298 pk en een benzinemotor die naar de naam xDrive40i luistert. Deze biedt 380 pk, 520 Nm en een 0-naar-100-tijd van 5,4 seconden. De krachtigste versie is nog altijd een dikke achtcilinder. De M60i xDrive haalt 530 pk en 750 Nm uit een 4,4-liter V8. De 0-naar-100-tijd voor deze versie is 4,3 seconden. Dat is trouwens 0,5 seconde sneller dan de PHEV.
Wanneer komen de BMW X5 en X6 facelift?
De productie moet in april starten en in juni van dit jaar zullen de eerste exemplaren in Nederland verschijnen. De BMW X5 xDrive50e komt als eerste naar Nederland als Launch Edition, die 96.512 euro gaat kosten. De X6 komt als xDrive40i voor een prijs van 117.676 euro.
Meer van TopGear


De 10 snelste SUV’s ter wereld

Deze gemodificeerde BMW X6 M Competition heeft ál het koolstofvezel

Gasten vullen auto met popcorn

G-Power BMW X6 M: 800 pk is overdreven genoeg

Reactievermogen redt auto van blikschade

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

BMW geeft een wel heel vreemde keuze voor de volgende M3 (maar hij wordt wel mooier)

BMW zegt zescilinder vaarwel voor de snelste M2, krijgt dit jaar al een viercilinder

Als je vandaag in de BMW M3 (E30) rijdt, valt ie dan tegen of maakt ie de verwachtingen waar?

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

Koopje: deze dikke Audi kost nu al net zo weinig als een Dacia Spring

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

Opmerkelijk: Bentley wil juist niet veel auto’s verkopen (maar wat dan wel?)

Audi RS Q8 Performance: zo rijdt de sterkste Audi met verbrandingsmotor

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Dit zijn auto’s waarbij de goedkoopste uitvoering eigenlijk de beste keuze is

Er is één land ter wereld waar geen muggen voorkomen (en het is perfect voor een roadtrip)

Is zo’n fraaie Volvo C70 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

‘Waarom zou je niet gewoon een nieuwe auto in Duitsland kopen als ze daar veel goedkoper zijn?’

Deze bekende auto’s hadden eigenlijk compleet misleidende namen
