Wat denk je als je deze facelift van de BMW X5 en X6 ziet? Dat ze ‘balans en zelfvertrouwen’ uitstralen door ‘doeltreffende wijzigingen’? Dan wordt er in Duitsland een designer erg blij, want dat is precies waar ze voor gingen bij BMW. Voor de hand liggende steekjes richting de PR-bla uit het persbericht daargelaten, ziet vooral de X5 er weer lekker fris uit. De doelgroep zal dat ook wel over de X6 denken.

De BMW X5 en X6 zien er na de facelift duidelijk anders uit. De koplampen worden bijvoorbeeld 35 millimeter smaller en de dagrijverlichting bestaat nu uit een soort pijltjes die naar de zijkanten wijzen. Dit zijn tevens de richtingaanwijzers. De achterlichten van zowel de X5 als X6 zijn ook onder handen genomen. Vooral die van de X5 zijn goed gelukt, als je het ons vraagt.

Bij de zescilinderversies van de SUV installeert BMW bij de facelift desgewenst verlichting in de grille. Daarnaast zijn er rondom nog wat wijzigingen, zoals net even andere luchtopeningen in de voorste zijschermen. De X6 krijgt nu standaard het M Sportpakket met de sportievere bumpers. Op de foto’s zie je het Sportpakket Pro met meer zwarte exterieurdetails.

Het interieur

De BMW X5 en X6 hebben nu een 12,3-inch scherm achter het stuur en een 14,9-inch scherm als infotainmentsysteem. De twee displays delen een glasplaat en lijken zo in elkaar over te lopen. De schermen zijn iets gebogen, vandaar dat BMW het een Curved Display noemt. Het middelste scherm is een touchscreen en zo kan BMW nog wat fysieke knopjes verwijderen.

Nieuwe motoren voor de BMW X5 en X6

Alle motoriseringen van de BMW X5 en X6 hebben sinds de facelift minimaal mild-hybrid techniek aan boord met een 12-pk elektromotor in de versnellingsbak. Dan is er een nieuwe (en krachtigere) PHEV met de naam BMW X5 xDrive50e. Deze haalt een gecombineerd vermogen van 490 pk en een koppel van 700 Nm. Hij moet dankzij een 25,7-kWh batterij zo’n 100 kilometer elektrisch kunnen rijden.

Dan zijn er nog twee zescilinder lijnmotoren: een diesel met 298 pk en een benzinemotor die naar de naam xDrive40i luistert. Deze biedt 380 pk, 520 Nm en een 0-naar-100-tijd van 5,4 seconden. De krachtigste versie is nog altijd een dikke achtcilinder. De M60i xDrive haalt 530 pk en 750 Nm uit een 4,4-liter V8. De 0-naar-100-tijd voor deze versie is 4,3 seconden. Dat is trouwens 0,5 seconde sneller dan de PHEV.

Wanneer komen de BMW X5 en X6 facelift?

De productie moet in april starten en in juni van dit jaar zullen de eerste exemplaren in Nederland verschijnen. De BMW X5 xDrive50e komt als eerste naar Nederland als Launch Edition, die 96.512 euro gaat kosten. De X6 komt als xDrive40i voor een prijs van 117.676 euro.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)