Vroeger, toen je knieën nog de enige kreukelzones waren, werd elke optie fysiek op de auto geschroefd. Tegenwoordig kan het zomaar zijn dat je betaalt voor een handje bytes dat vaak al geïnstalleerd zit in de auto, maar niet geactiveerd is. Met de juiste software kun je deze opties zelf ook aanzetten, en zo kom je nog eens wat tegen. Een Amerikaanse gebruiker van het Bimmerpost-forum hing zijn laptop aan zijn BMW X7 40i en slingerde het gratis programma E-sys aan. Hiermee kun je graven in de digitale systemen van de auto en kleine wijzigingen aanbrengen, zoals de pop-up van het volume uitschakelen of kiezen welke rij-modus de auto kiest als je de motor start. De X7-eigenaar groef wat dieper en kwam opties tegen voor het digitale instrumentarium. Aanvankelijk wilde hij kijken of hij een Alpina-logo tevoorschijn kon toveren, maar hij kwam plots de digitale tellers tegen van de BMW X7 M60i – een uitvoering die nog niet eerder bevestigd is door BMW én een mogelijke kandidaat voor een V12-motor.
En dat is opvallend, want volgens eerdere berichten ging de V12 van BMW verdwijnen. Waarom denken we dan toch dat de BMW X7 M60i een twaalfcilinder krijgt? De BMW M760li (je ziet de overeenkomst in de naam) gebruikt een biturbo V12 met 585 pk om in 3,7 seconden naar de 100 km/u te sprinten.

Hoe snel zou een BMW X7 M60i zijn?

De BMW X7 zou dezelfde motor en hetzelfde vermogen kunnen krijgen, inclusief vierwielaandrijving. De 0-100-tijd zal dan net boven de 4 seconden uitkomen. De Nederlandse prijs zal boven die van de M760Li liggen, en die kost al een kwart miljoen euro. Vrij kansloos voor ons kikkerlandje, dus. Mocht het hele feest niet doorgaan, dan kun je wachten op de X7 van Alpina, die een 4,4-liter V8 krijgt met meer dan 600 pk en 800 Nm. Deze auto is nog niet officieel bevestigd, maar er zijn te veel mensen met een overschot aan geld en te weinig smaak om hem niet te bouwen.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)