Als de vraag voor één miljoen euro ‘in welk land zijn de strengste regels voor fietsstraten?’ zou zijn, dan zou je waarschijnlijk met een ferme handdruk van Robert ten Brink naar huis gaan. Want in Nederland is het enige verschil met normale wegen dat fietsers je wat verwijtend aankijken als je met de auto voorbijkomt. In België zijn de regels een heel stuk strenger.
Het Nieuwsblad meldt dat er in België steeds meer fietsstraten verschijnen, al noemen ze de straten daar ‘fietszones’. Waar in Nederland geen specifieke regels gelden voor deze fietsvriendelijke straten, mag je in België de tweewielers niet eens inhalen met de auto. Het maakt niet uit hoe langzaam de fietser rijdt. Het is dus hopen dat er een speed pedelec voor je zit.
Aan het einde van dit jaar of begin 2024 zouden zogenoemde GAS-ambtenaren (een soort BOA’s) in België beginnen met bekeuren. Deze ambtenaren schrijven bijvoorbeeld ook boetes uit aan mensen die op zondag het gras maaien in België. Ja, zonder geintjes: volgens VRT mag je in bijna 40 procent van de Belgische gemeentes op zondag geen gras maaien.
Hoe hoog is de boete voor het inhalen van een fiets?
Wie in België een fietser inhaalt in een fietszone en betrapt wordt, mag een boete betalen van 58 euro. Je herkent de fietsstraten aan een verkeersbord en vaak is (net als in Nederland) het asfalt rood. In deze fietszones geldt altijd een maximumsnelheid van 30 km/u.
François heeft op 8 juli 2023 geschreven:
wel, als ik met mijn motor achter een fietser rij die 20 km/ u rijdt, dan val ik haast op mijn smoel !
Joffrey heeft op 29 juni 2023 geschreven:
Doe ons maar niet na daar in Nederland. Je kunt in de steden baak zelfs de -veel te dure- randparkings niet eens meer bereiken omdat ze in fietsstraat liggen.
Fietsstraten en zone 30 worden ook op de meest belachelijke plaatsen ingericht, waar geen kat komt. Aan school, speeltuin, …. waar veel volk komt tot daar toe. Maar tegenwoordig mag soms je zelfs tot kilometers buiten het centrum ook maar 30.
En als je in een fietsstraat geen fietser mag inhalen, gaan ze daar juist expres nog trager rijden en iedereen ergeren.
Om van te kotsen.
Ward VB heeft op 27 juni 2023 geschreven:
Ik ben fietsstraat zo hard beu, met de auto maakt het me persoonlijk niet veel uit om er achter te blijven rijden aangezien het toch over kleine stukken gaat in zone 30.
Maar als ik zelf met de fiets ben, dan is het niet tof. Normaal moet je gewoon een trage fietser voorbij, nu moet ik een auto en een fietser voorbij want de auto mag er niet voorbij. Ik rijd met mijn mountainbike al vlot 30, de meeste fietsers rijden een pak trager, wat geen probleem is, maar wel als je nu ook achter trage auto’s hangt.
Bovendien is het ook niet tof als er een auto achter je plakt want die mag niet voorbij, als het veilig kan gebeuren zou het beter zijn dat de auto de fietser voorbij mag.
Dirk heeft op 28 juni 2023 geschreven:
Tja België he
Tjip heeft op 8 maart 2024 geschreven:
Is ook veel veiliger wij in Nederland hebben die problemen niet
Jeff heeft op 27 juni 2023 geschreven:
Fietszones? Beetje meer moeite doen als je een artikel schrijft. Op de borden staat letterlijk fietsstraat hé 😅🤣
Jan heeft op 28 juni 2023 geschreven:
Fietsstraat is de oude benaming. De nieuwe benaming is fietszone.