
De kans is groot dat jullie zijn opgegroeid met bouwpakketten. Het begint met auto’s van Duplo, dan ga je over naar Lego, Playmobil, terug naar Lego Technic en dan de pakketten van Bburago. En zoals zo vaak is het bouwen minimaal net zo leuk als het ermee spelen. Speciaal voor hen heeft Ford de ‘Coastal Package’ voor de Bronco. Het lijkt ons de ideale auto om lekker aan te sleutelen. En misschien is het een manier om stiekem minder belasting te betalen bij het invoeren.
Zo van een afstandje is het een ‘retrotastische’ uitvoering. De beige lakkleur en combinatie met de pastel-striping is briljant gekozen, evenals de 17 inch grote Iconic Silver-wielen. Deze veelgaats velgen zijn dus niet erg groot, maar de banden eromheen wel. Het is net als we terug zijn in de jaren ’60 en ’70, waar Ford ons overduidelijk naartoe probeert te verwijzen (met succes).
Open Bronco met bimini-top
Maar het leukste is dat je met het bouwpakket er een open versie van kan maken. De Bronco is normaliter een SUV. Dus een gesloten koetswerk op een ladderchassis met in dit geval vijf deuren (drie deuren is ook mogelijk). Maar met het Coastal Package kun je het dak en de deuren verwijderen. Het dak kun je vervangen door een bimini-top, handig tegen de zon, niet zozeer tegen de regen.

Je moet dus wel zeker weten dat het droog blijft. Want de deuren kun je er ook uithalen en vervangen. Dit is een behoorlijk omslachtig werkje, daar het instructieboekje 93 pagina’s telt. De deuren vervang je dan door een constructie met een paar metalen buizen om te voorkomen dat je eruit rolt. Op deze manier kun je perfect genieten van het betere leven op het strand of de Baja. Of, als je in Nederland woont, een nieuwbouwwijk in Flevoland.
Bronco Coastal Package om BPM te ontwijken
Over Nederland gesproken, technisch gezien zou het mogelijk moeten zijn om het Coastal Package voor de Bronco te krijgen. De Badlands- en Outer Banks-uitrustingniveau’s zijn in Nederland ook te krijgen. In de VS is het pakket niet alleen af-fabriek leverbaar, maar kan je het ook als accessoire krijgen. Als je een auto importeert met ‘schade’, krijg je vaak flinke korting op de BPM. Dus wat als je de auto zonder deuren importeert?
Lees ook: Ford-dealers gaan nu zelf auto’s van klanten ‘chippen’ voor meer vermogen
Op een Bronco zit veel (heel veel) BPM: op de Badlands zit 78.211 euro aan BPM (totaalprijs 158.100 euro) en op de Outer Banks met de grotere wielen zit maar liefst 85.595 euro aan BPM (totaalprijs 164.300 euro). Voor je haalt hem naar Nederland, raadpleeg de handleiding van 93 pagina’s om de deuren te verwijderen, laat hem invoeren en daarna zet je het Coastal Package erop.
Lees ook: Koper is 70.000 euro kwijt nadat zijn nieuwe auto gestolen blijkt te zijn (ondanks grondige check)
