
De jaren tachtig waren een broeinest voor vlotte Duitse sedans. Brabus wilde ook meedoen in de wedloop tussen BMW en Mercedes en introduceerde de Brabus 3.6S, ook wel de Brabus Lightweight genoemd.
Ze pakten in 1988 een Mercedes 190E 2.6 en boorden de cilinderinhoud op naar 3,6 liter. De airconditioning, de achterbank en veel van de geluidsisolatie verdween de prullenbak in om zoveel mogelijk gewicht te besparen. De Brabus 3.6S was geboren.
Doodgeboren, helaas. Want de klanten van Brabus wilden toch het koele briesje van een airco in hun gezicht en een achterbank om hun troep neer te gooien. De enige Brabus 3.6S werd omgebouwd tot Brabus 3.6-24 en daarmee viel het doek voor het lichtgewicht.
Waar komt deze Brabus 3.6S vandaan?
Voor één persoon was de Brabus 3.6S een kriebel die niet gekrabd kon worden: Sven Gramm, de PR-directeur van Brabus. En in 2008, twintig jaar na dato, kocht hij een 190E 2.6 en liet hem ombouwen tot 3.6S.
De bouw duurde tien maanden. Waar mogelijk werden originele onderdelen gebruikt en anders bouwden ze de onderdelen na. En zo ontstond het enige exemplaar ter wereld in de kleur Signal Red. De zes-in-lijn produceert 270 pk en de auto zit in ongeveer 6,5 seconden op de 100 km/u.
De Brabus 3.6S kan nu van jou zijn. De unieke racer staat te koop in Engeland, maar het stuur zit gewoon links. Omgerekend kost ie zo’n 150.000 euro. Nog altijd minder dan een EVO II.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Een nacht in Tokio met Mick Schumacher en een Mercedes 190 E Evo II

Genietmomentje: Mercedes 190 E 2.3 16 Group A

Mercedes 190 E 2.5-16V Evo ll kan van jou zijn

Mercedes-AMG C 63 krijgt een 190E EVO-body

Homologatie-speciaaltjes willen je garage vullen

Huh? Mercedes overweegt touchscreens in velgen van auto’s te bouwen

Mercedes G 580 EQ Edition One: meer vermogen dan de G63, meer koppel dan de diesel

Eindelijk: de Mercedes C 63 AMG heeft nu een achtcilinder

Diesel kopen? Bij deze (soms onverwachtse) automerken is de diesel nog springlevend

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

De politie vervangt snelle Audi’s door dikke diesels van Mercedes (t.w.v. 126.000 euro)

Brabus komt weer met een kleine sedan met 650 pk, maar het is niet deze

Gelukkig: de Brabus GT 750 heeft nog wel het goede aantal cilinders

Brabus C 63 730 heeft 730 pk, maar wel slechts een viercilinder

Deze simpele sedan heeft net zoveel vermogen als een Bugatti Veyron

Duitsers verbeteren ‘Britse’ Rolls-Royce

Zoveel kost 1.000 pk en fabrieksgarantie voor een praktische Mercedes

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Sinds deze maand zijn er toch weer nieuwe BBB-kenteken in Nederland

De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)

Goed nieuws: FIA-president wil dat V10-motoren terugkomen in de F1
