Brabus 3.6S: het enige exemplaar is te koop

De pure 190E van Brabus kan van jou zijn

Brabus 3.6S Lightweight
Brabus 3.6S Lightweight
Brabus 3.6S Lightweight
Brabus 3.6S Lightweight
Brabus 3.6S Lightweight
Brabus 3.6S Lightweight
Brabus 3.6S Lightweight
Brabus 3.6S Lightweight
Brabus 3.6S Lightweight
Brabus 3.6S Lightweight
Brabus 3.6S Lightweight
Brabus 3.6S Lightweight
Brabus 3.6S Lightweight
Brabus 3.6S Lightweight
Brabus 3.6S Lightweight
Brabus 3.6S Lightweight
Brabus 3.6S Lightweight
Brabus 3.6S Lightweight
Brabus 3.6S Lightweight
Brabus 3.6S Lightweight
Brabus 3.6S Lightweight
Brabus 3.6S Lightweight
Brabus 3.6S Lightweight
Brabus 3.6S Lightweight
Brabus 3.6S Lightweight
Brabus 3.6S Lightweight

De jaren tachtig waren een broeinest voor vlotte Duitse sedans. Brabus wilde ook meedoen in de wedloop tussen BMW en Mercedes en introduceerde de Brabus 3.6S, ook wel de Brabus Lightweight genoemd.

Ze pakten in 1988 een Mercedes 190E 2.6 en boorden de cilinderinhoud op naar 3,6 liter. De airconditioning, de achterbank en veel van de geluidsisolatie verdween de prullenbak in om zoveel mogelijk gewicht te besparen. De Brabus 3.6S was geboren.

Doodgeboren, helaas. Want de klanten van Brabus wilden toch het koele briesje van een airco in hun gezicht en een achterbank om hun troep neer te gooien. De enige Brabus 3.6S werd omgebouwd tot Brabus 3.6-24 en daarmee viel het doek voor het lichtgewicht.

Waar komt deze Brabus 3.6S vandaan?

Voor één persoon was de Brabus 3.6S een kriebel die niet gekrabd kon worden: Sven Gramm, de PR-directeur van Brabus. En in 2008, twintig jaar na dato, kocht hij een 190E 2.6 en liet hem ombouwen tot 3.6S.

De bouw duurde tien maanden. Waar mogelijk werden originele onderdelen gebruikt en anders bouwden ze de onderdelen na. En zo ontstond het enige exemplaar ter wereld in de kleur Signal Red. De zes-in-lijn produceert 270 pk en de auto zit in ongeveer 6,5 seconden op de 100 km/u.

De Brabus 3.6S kan nu van jou zijn. De unieke racer staat te koop in Engeland, maar het stuur zit gewoon links. Omgerekend kost ie zo’n 150.000 euro. Nog altijd minder dan een EVO II.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws