
Eerder deze week trok Mercedes-Benz al van leer met de CL 63 en de C 65 AMG, maar behalve de huistuner is er nog een bedrijf dat wel eens wat met Benzen doet. Met de SV12 S Biturbo Coupé wil Brabus waarschijnlijk alleen maar zeggen dat alle concurrenten prutsers zijn.
Eerst maar eens wat cijfers. Waar je met de CL 65 AMG kunt beschikken over een toch niet onaardige 612 pk, daar tovert Brabus uit hetzelfde motorblok maar liefst 730 pk tevoorschijn. In eerste instantie werd daarvoor de inhoud van het standaard motorblok van de CL 600 vergroot van 5,5 liter tot 6,3 liter. Verder heeft het blok een andere krukas, andere nokkenassen en ook aan de cilinderkoppen en het uitlaatspruitstuk is wat geschaafd.
Met dit soort waarden kom je aan behoorlijke acceleratietijden: 0 tot 100 km/u in 4,0 seconden, en ook de 200 km/u bereik je in een tijd waarin je met een Golf nog niet eens op 100 km/u zit. Met een elektronisch begrensde topsnelheid van 340 km/u is deze beestachtige Brabus bovendien de snelste coupé ter wereld.
In Duitsland moet je voor dit apparaat een kleine 179.000 euro op je bankrekening hebben staan. Voor dat bedrag heb je hier in Nederland nog niet eens een gewone CL 600, want na heffing van BTW en BPM staat die voor 212.700 euro in de boeken. Het is gewoon niet eerlijk…
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Kun je een flitskast te snel af zijn?

Mercedes S 63 AMG Coupé is een feit

The Stig in de Mercedes CL 65 AMG

Dragrace: CL 65 AMG vs Continental GT vs DB9

Goedkope luxe coupés

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

De Action stunt met deze extreem betaalbare Mercedes-AMG voor kinderen (met afstandsbediening)

Mercedes neemt meest gehate feature van Tesla over (maar doet het nu wel goed)?

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

Mercedes gaat stoppen met deze exclusieve maar toch ook betaalbare modellen

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

BMW zegt zescilinder vaarwel voor de snelste M2, krijgt dit jaar al een viercilinder

Als je vandaag in de BMW M3 (E30) rijdt, valt ie dan tegen of maakt ie de verwachtingen waar?

Audi overwoog ooit om de minst betrouwbare motor ooit te gebruiken (en dat was geen dom idee)

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Heb je een 0 in je kenteken? Dan kun je in dit buurland (misschien) geen boete krijgen

De nieuwe Ferrari 296 Speciale is lichter, sterker, ruiger (en waarschijnlijk duurder)

De nieuwe Citroën C5 Aircross is zonder twijfel de meest Franse Franse auto ooit

Deze week gaat de nieuwe maximumsnelheid in op de Duitse Autobahn (op bepaalde stukken)
