Goed nieuws: de Portugese kustwacht plukte succesvol alle 22 zielen van het brandende vrachtschip Felicity Ace. Het slechte nieuws is dat er geen ruimte meer was op de helikopters voor alle Volkswagens en Porsches aan boord van het 200 meter lange schip. Volgens Scheepvaartwest.be kan de Felicity Ace tot wel 5.232 auto’s vervoeren. Gezien de kosten van zo’n vrachtschip kun je er wel van uitgaan dat het schip niet halfvol was. Of halfleeg, in dit geval.

Het schip was vertrokken vanuit Duitsland. Zonder bemanning aan boord drijft de Felicity Ace nu stuurloos in de buurt van de Azoren. Volgens het laatste bericht van gisteravond wordt er nu een plan gesmeed om het schip weg te slepen. De kustwacht meldt nog geen vervuiling van het zeewater. Op de pixelige beelden die de kustwacht deelde vanaf de tanker Resilient Warrior is (als je goed kijkt) te zien dat het een serieuze brand is. Onderaan de pagina vind je een betere foto.

De auto’s op het brandende vrachtschip van Volkswagen gingen naar Amerika

Op het brandende vrachtschip stonden vooral Porsches en Volkswagen die bedoeld zijn voor de Amerikaanse markt. Porsche-dealers hebben al contact gezocht met klanten met de pijnlijke mededeling dat hun bestelde Porsche waarschijnlijk met brandschade ronddobbert op zee. Ook YouTuber Matt Farah kreeg een belletje dat zijn Boxster Spyder het niet gaat redden.

Alle auto’s kun je afschrijven

De auto’s staan verspreid over tien dekken, maar zelfs als er auto’s de dans weten te ontspringen, kun je er wel van uitgaan dat ze niet meer naar de klanten gaan. Auto’s die geen brandschade hebben, zullen wel blusschade oplopen. En auto’s die helemaal ongedeerd zijn, worden gedemonteerd. Grote concerns als Volkswagen en Porsche willen geen enkel risico nemen bij dit soort zaken en zullen preventief alle auto’s afschrijven.

Boven op de leveringsproblemen door het wereldwijde chiptekort moeten dealers hun klanten nu dus nog verder teleurstellen. Overigens is het niet de eerste keer dat een vrachtschip problemen heeft. In 2019 ging een boot met Porsches kopje onder waardoor de productie van de 911 GT2 RS weer even herstart moest worden.

De Felicity Ace in de fik

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear