Brandstofaccijnzen in Europa: Nederland het duurst

'Tank you', aldus de Belastingdienst

Foto('s): TopGear NederlandTanken na de klik? Niet doen
Foto('s): RawPixelE10 in Nederland
Foto('s): UnsplashBenzineprijs Venezuela
Foto('s): Bruchin Noeka / UnsplashVolkswagen Golf Tanken Benzine
Foto('s): Unsplash
Tanken na de klik? Niet doen
E10 in Nederland
Benzineprijs Venezuela
Volkswagen Golf Tanken Benzine

De European Automobile Manufacturers Association, wat afgekort op de een of andere manier ACEA is, zet elk jaar een flinke rits cijfertjes op een rij. Daaruit blijkt bijvoorbeeld dat de inwoners van België de meeste autobelastingen betalen, namelijk zo’n 1.806 euro per inwoner. We hebben het dan over de som van aanschafbelastingen, accijnzen en andere taksen. In Nederland is dat 1.244 euro gemiddeld en in Duitsland bijvoorbeeld 1.125 euro. In Spanje hebben de inwoners het wat betreft autobelastingen beter bekeken met 639 euro.

Als het gaat om brandstofaccijnzen in Europa, is Nederland nog altijd koning. De ACEA rekent graag in betaalde accijnzen per 1.000 liter brandstof. Per 1.000 liter benzine betalen we in Nederland 800 euro aan accijns. Voor diesel is dat 503 euro. Op de tweede plaats komt Italië, met 728 euro voor benzine en 617 euro voor diesel. Het land heeft daarmee ook direct de hoogste brandstofaccijnzen in Europa voor diesel. Bulgarije heft de laagste accijnzen met 363 euro per 1.000 liter benzine en 330 euro voor diesel. In België is het trouwens 600 euro om 600 euro.

Duitsland vraagt 654 om 470 euro (benzine/diesel) en Frankrijk 683 om 594 euro. In Polen houdt de Belastingdienst het ook bescheiden met 383 om 337 euro. Tanktoerisme in Luxemburg is te verklaren met 472 euro brandstofaccijnzen per 1.000 liter benzine; voor diesel rekent het land 355 euro. Momenteel maakt het allemaal niet veel uit, want veel van deze landen zitten in een lockdown, en vanuit Nederland naar België gaan om daar een goedkoop tankje peut te halen, is verboden. De boetes zijn zo hoog, dat het niet rendabel is om de oversteek te maken.

Waarom heeft Nederland de hoogste brandstofaccijnzen in Europa?

Volgens United Consumers bestaat de Nederlandse benzineprijs voor 21 procent uit productiekosten. Daarbovenop komt 51 procent accijnzen, 17 procent btw en nog een marge voor de pomphouder van 11 procent. Voor diesel is dat 30 procent productie, 14 procent marge en 39 procent accijns. De BTW is hetzelfde, ook voor LPG. Daar is de productie 22 procent, de marge 37 en de accijns slechts 24 procent. Momenteel zitten we in de grootste brandstofprijzendaling sinds 2008, zo meldde het CBS twee dagen geleden. In de crisis van van 2008 zakten de benzineprijzen tot 1,15 euro per liter. De accijnzen waren toen lager dan nu; zo laag zullen de prijzen deze keer dan ook niet zakken.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken