Bugatti Chiron wereldrecord: 490 km/u!

Een aangepaste Bugatti Chiron doet 300+ mijlen per uur

Bugatti Chiron wereldrecord longtail
Bugatti Chiron wereldrecord longtail
Bugatti Chiron wereldrecord longtail
Bugatti Chiron wereldrecord longtail
Bugatti Chiron wereldrecord longtail
Bugatti Chiron wereldrecord longtail
Bugatti Chiron wereldrecord longtail
Bugatti Chiron wereldrecord longtail
Bugatti Chiron wereldrecord longtail
Bugatti Chiron wereldrecord longtail

Stel snoodaards daar in Molsheim. Sinds de introductie van de nieuwe Chiron beweerde het merk bij hoog en laag dat ze klaar waren met het zetten van snelheidsrecords. Dat lieten ze lekker aan Hennessey en Koenigsegg over. Voormalig Bugatti-baas Wolfgang Dürheimer zei vorig jaar nog dat 480 km/u niet mogelijk was in een Chiron – niet in zijn huidige outfit.

Nou, mooi niet dus. Vandaag komt er doodleuk een bericht van Bugatti dat ze een nieuw wereldrecord hebben neergezet. De Bugatti Chiron heeft de 490,484 km/u aangetikt – daarmee doorbreken ze de magische grens van 300 mijlen per uur. Hiermee maaien ze het gras weg voor de voeten van Hennessey.

Het vorige record van Bugatti stond op naam van de Veyron Supersport met een snelheid van 431 km/u. Het vorige wereldrecord had Koenigsegg in handen met de Agera RS, die auto haalde 446 km/u. En dit betekent dat het volgende record 500+ km/u zal zijn. De snelheid werd bevestigd door het Duitse TÜV-keuringsinstituut – het is dus geen Guinness World Record.

Coureur Andy Wallace was de persoon die meer dan 300 mijlen per uur reed. De officiële topsnelheid van de Bugatti Chiron is 420 km/u, maar we wisten altijd al dat dit een begrensde topsnelheid was.  De W16 van deze Bugatti Chiron, die de bijnaam Thor krijgt, produceert 1.600 pk. Dat is 100 pk meer dan normaal.

Standaard is de Bugatti Chiron ook niet helemaal vanbuiten, om te beginnen is de auto verlengd met 25 centimeter om de luchtweerstand te verlagen. ‘De grootste uitdaging was het totale pakket goed te krijgen. Niet alleen de motor. Niet alleen de banden’, zegt Frank Heyl, het hoofd van exterieurdesign bij Bugatti. Het is dus geen ‘wereldrecord voor een productieauto’.

De actieve spoiler achterop verdween ook en de hoogte van de auto wordt actief met lasers geregeld. Bugatti ontkent nog dat dit de voorbode van de Chiron Supersport is, maar we kunnen ons haast niet anders voorstellen.

Update: Bekijk de video van de Chiron die 490 km/u rijdt

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws