
Het mag bekend zijn dat de keuze voor een viercilinder bij Mercedes (nog) niet echt het gewenste effect heeft gehad. Het is alsnog niet echt een zuinige auto, hij is erg zwaar en hij heeft slechts vier cilinders. Met name dat laatste is waar het hele internet over valt. Het grote probleem is vooral dat de klanten er ook geen zin hebben. Maar er is goed nieuws, de eerste Mercedes C 63 AMG is er nu ook met V8!
Het is niet een auto van Mercedes zelf, maar er is wel gebruik gemaakt van de techniek van Mercedes. De Oostenrijkers van VUK Manufaktur hebben zich intensief beziggehouden met de C 63 AMG en hebben de 2,0-liter viercilinder met 476 pk eruit gehaald en er een V8 in gelegd. Het is nog niet helemaal duidelijk welke V8 erin ligt, maar het betreft een variant van de 4,0-liter V8 met twee turbo’s.
Eindelijk een nieuwe W206 C 63 met V8
We kunnen het ons bijna niet voorstellen dat ze de motor standaard hebben gelaten. Als je dan toch zoveel moeite doet om een compleet nieuwe motor in te bouwen, kun je die net zo goed modificeren voor wat meer vermogen. De M177-motor (dat is de naam van de V8) kun je namelijk erg goed opvoeren. Met hybride turbo’s (zelfde behuizing, maar met geoptimaliseerde schoepen), OPF-delete (weghalen van benzinepartikelfilter), grote intercooler en luchtinlaat kun je eenvoudig 700 pk eruit halen.

Volgens zijn makers is de C 63 met V8 nu dusdanig lekker dat je bij elk toerental kippenvel krijgt. Als je het videootje via hun Instagram-pagina bekijkt (wel even het geluid aanzetten) dan klopt ineens die hele auto weer. Een dikke Mercedes met dikke wielen, dikke uitlaten en een dikke V8. Dat dikke geluid maakt het feestje helemaal compleet. Dat is gewoon hoe het heurt.
Gaan ze bij VUK er meer van bouwen?
Wij schatten in dat deze auto enorm goed zal verkopen. Of de C 63 AMG met V8 ook in (al dan niet beperkte) serieproductie gemaakt gaat worden, is niet bekend. Bij VUK (spreek de naam uit zoals jij denkt dat het kuis is) geven ze aan dat de ontwikkeling de auto twee jaar hard werken heeft gekost. Het idee is simpel, maar om alles passend en werkend te krijgen ben je soms lang bezig.
Lees ook: Er zijn slechts 3 exemplaren van de AMG C 63 met viercilinder verkocht, BMW gaat veel beter
Bij Mercedes zullen ze met een schuin oog meekijken. Niemand koopt namelijk de C63 AMG, terwijl BMW de zescilinder M3 (en M3 Touring) niet snel genoeg in elkaar kan schroeven. De nieuwe Audi RS5 krijgt een zescilinder. Het lijkt erop dat de moedige stap van Mercedes om van een C 63 met V8 naar een viercilinder te gaan verkeerd heeft uitgepakt. Wil je per se een V8 én fabrieksgarantie? Dan moet je even wachten op de CLE 63 AMG, die nog wel een V8 krijgt.
Met dank aan Michael voor de tip!
Lees ook: AMG geeft toe klanten te verliezen door viercilinder, maar vanwege een andere reden dan je denkt

Meer van TopGear


Mercedes bevestigt toekomst V8 in de C 63 (maar gaan ze het nu ook doen?)

AMG geeft toe klanten te verliezen door viercilinder, maar vanwege een andere reden dan je denkt

Brabus C 63 730 heeft 730 pk, maar wel slechts een viercilinder

Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio vs Mercedes-AMG C 63 S 4Matic+

Mercedes: ‘V8-liefhebbers stappen over op elektro en gaan ervan houden’

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

De Action stunt met deze extreem betaalbare Mercedes-AMG voor kinderen (met afstandsbediening)

Mercedes neemt meest gehate feature van Tesla over (maar doet het nu wel goed)?

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio vs Mercedes-AMG C 63 S 4Matic+

Mercedes: ‘V8-liefhebbers stappen over op elektro en gaan ervan houden’

Sloopbedrijf redt illegale Mercedes C 63 AMG van crusher, stuurt hem naar Nederland

V8 of niet, Manhart kietelt ook de hybride Mercedes-AMG C 63

AMG bevestigt: Geen V8 meer in de C-klasse, de viercilinder is ‘progressief’

Voor dik 5.000 euro is je Volkswagen Passat echt helemaal af (maar nog niet sneller)

Chinese ‘Porsche-killer’ jokt over dure optie, klanten weer boos

De betrouwbaarste auto in zijn klasse stapt over naar de verkeerde kant

De verstandigst luxeauto ter wereld (die hier niemand koopt) krijgt een opvolger

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

Kooptip: deze VW Transporter met GTI-motor (!) is door een slimme truc heel gunstig in de belasting

Dit moet wel de roestigste Volkswagen zijn die je ooit gezien hebt (en niet alleen de achterklep)

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

Voor dik 5.000 euro is je Volkswagen Passat echt helemaal af (maar nog niet sneller)

Opvallend: deze snelle Audi is in Nederland nu aanzienlijk goedkoper dan in Duitsland

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

Slenter mee over de duurste autosloperijen ter wereld (je kunt wel raden waar)

Kooptip: deze VW Transporter met GTI-motor (!) is door een slimme truc heel gunstig in de belasting

Dit moet wel de roestigste Volkswagen zijn die je ooit gezien hebt (en niet alleen de achterklep)

Dit merk verkoopt bijna geen auto’s meer, en toch gaat het beter dan ooit

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback
