Het mag bekend zijn dat de keuze voor een viercilinder bij Mercedes (nog) niet echt het gewenste effect heeft gehad. Het is alsnog niet echt een zuinige auto, hij is erg zwaar en hij heeft slechts vier cilinders. Met name dat laatste is waar het hele internet over valt. Het grote probleem is vooral dat de klanten er ook geen zin hebben. Maar er is goed nieuws, de eerste Mercedes C 63 AMG is er nu ook met V8!

Het is niet een auto van Mercedes zelf, maar er is wel gebruik gemaakt van de techniek van Mercedes. De Oostenrijkers van VUK Manufaktur hebben zich intensief beziggehouden met de C 63 AMG en hebben de 2,0-liter viercilinder met 476 pk eruit gehaald en er een V8 in gelegd. Het is nog niet helemaal duidelijk welke V8 erin ligt, maar het betreft een variant van de 4,0-liter V8 met twee turbo’s.

Eindelijk een nieuwe W206 C 63 met V8

We kunnen het ons bijna niet voorstellen dat ze de motor standaard hebben gelaten. Als je dan toch zoveel moeite doet om een compleet nieuwe motor in te bouwen, kun je die net zo goed modificeren voor wat meer vermogen. De M177-motor (dat is de naam van de V8) kun je namelijk erg goed opvoeren. Met hybride turbo’s (zelfde behuizing, maar met geoptimaliseerde schoepen), OPF-delete (weghalen van benzinepartikelfilter), grote intercooler en luchtinlaat kun je eenvoudig 700 pk eruit halen.

VUK Manufaktur Mercedes C 63 AMG met V8 W206 grijs (2025) motorkap open V8 motor

Volgens zijn makers is de C 63 met V8 nu dusdanig lekker dat je bij elk toerental kippenvel krijgt. Als je het videootje via hun Instagram-pagina bekijkt (wel even het geluid aanzetten) dan klopt ineens die hele auto weer. Een dikke Mercedes met dikke wielen, dikke uitlaten en een dikke V8. Dat dikke geluid maakt het feestje helemaal compleet. Dat is gewoon hoe het heurt.

Gaan ze bij VUK er meer van bouwen?

Wij schatten in dat deze auto enorm goed zal verkopen. Of de C 63 AMG met V8 ook in (al dan niet beperkte) serieproductie gemaakt gaat worden, is niet bekend. Bij VUK (spreek de naam uit zoals jij denkt dat het kuis is) geven ze aan dat de ontwikkeling de auto twee jaar hard werken heeft gekost. Het idee is simpel, maar om alles passend en werkend te krijgen ben je soms lang bezig.

Lees ook: Er zijn slechts 3 exemplaren van de AMG C 63 met viercilinder verkocht, BMW gaat veel beter

Bij Mercedes zullen ze met een schuin oog meekijken. Niemand koopt namelijk de C63 AMG, terwijl BMW de zescilinder M3 (en M3 Touring) niet snel genoeg in elkaar kan schroeven. De nieuwe Audi RS5 krijgt een zescilinder. Het lijkt erop dat de moedige stap van Mercedes om van een C 63 met V8 naar een viercilinder te gaan verkeerd heeft uitgepakt. Wil je per se een V8 én fabrieksgarantie? Dan moet je even wachten op de CLE 63 AMG, die nog wel een V8 krijgt.

Met dank aan Michael voor de tip!

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)