De pk-junkies van Callaway zeggen dat de LT2 V8 uit de Chevrolet Corvette C8 ‘al fantastische prestaties’ levert. Maar blijkbaar niet fantastisch genoeg. Want de tuner, al 35 jaar een expert op het gebied van snelle Corvettes, kondigt aan er een supercharger op te gaan schroeven.
Eind jaren ’80 maakte Callaway furore met de Sledgehammer, een 910 pk sterk twin-turbomonster gebaseerd op de Corvette C4. Die bereikte een topsnelheid van 409,9 km/u. Nee, dat is geen typfout. En ja, dat was ruim vijftien jaar voordat de Bugatti Veyron die snelheid nét niet haalde. Deze figuren weten dus waar ze het over hebben.
Een supercharger op de Callaway Corvette C8
Chevrolet besloot de C8 Z06 een geheel nieuw ontworpen 32-kleps V8 met vlakke krukas te geven – zonder blaasinstrumenten. Callaway blijft het nog even old-school doen en pakt de small-block LT2 V8 van de Corvette Stingray als basis, met twee kleppen per cilinder en een onderliggende nokkenas. Deze motor profiteert standaard al van onder meer dry-sump smering, variabele kleptiming en directe injectie en levert daarmee 502 pk (iets minder in de versie voor de Europese markt). Een goede basis voor de hemeltergende hoeveelheid kracht die Callaway eruit zal willen peuren.
Voor de context: de vorige Corvette Z06, de C7 met de motor voorin, had ook een V8 met supercharger. Die leverde 649 pk en 854 Nm. Ga er dus zeker van uit dat de cijfers van de Callaway Corvette C8 daarbij in de buurt zullen komen of zelfs erboven zullen liggen. Een briljant toffe AeroWagen-versie lijkt met de nieuwe middenmotoropzet helaas niet heel praktisch.
Wanneer kan ie op m’n oprit staan?
Dat duurt nog heel even. Callaway zegt aan het begin van 2023 te starten met de productie van de nieuwe set-up met supercharger. Zowel aan de oost- als de westkust van de VS hebben ze de mogelijkheid om nieuw geleverde Corvettes aan te passen en om reeds gekentekende auto’s om te bouwen. En omdat de tuner al zo lang op goede voet is met General Motors, blijft de fabrieksgarantie geldig (naast een extra drie jaar garantie van Callaway zelf) en kun je de auto bij elke GM-dealer laten onderhouden.
De kosten van dit grapje? Niet heel gering, vermoedelijk. Maar hoewel dit eerder een mooie upgrade betreft dan een Callaway die opnieuw harder dan 400 km/u zal rijden, zal deze Corvette C8 menig Italiaanse exoot kunnen bijhouden. En in dat licht bezien is ie vast een koopje.
Reacties