Oei, dat is niet per se het nieuws dat je wil horen in hetzelfde jaar dat er een caravan- en camperrecord gebroken is. Dit jaar telt Nederland voor het eerst meer dan 600.000 caravans en campers. En nu blijkt dat een derde van alle caravans gevaarlijk is. In een steekproef van de Bovag blijkt dat 30,3 procent van de caravans rijdt met kapotte onderdelen.
Inmiddels zit het aantal caravans in Nederland rond de 400.000 stuks. Dit betekent dat meer dan 120.000 caravans in ons landje onveilig zijn. Het enige voordeel voor jouw verkeersveiligheid is dat veel sleurhutten over de grens vertrekken. Het grootste deel van de afgekeurde caravans heeft een onveilig remsysteem (60%) of defecten bij de gasinstallatie (15%).
In ons land is er geen verplichte keuring voor caravans, maar je kunt wel bij de Bovag terecht voor een beurtje. Van alle mensen – die dus vrijwillig – onderhoud liet uitvoeren, kreeg dus ruim 30 procent te horen dat de caravan niet in orde was. Overigens mogen deze caravans de garage weer vertrekken zonder reparaties.
Eigenlijk nog veel meer gevaarlijke caravans?
De mensen die dus op eigen initiatief onderhoud laten uitvoeren, zijn dus al de mensen die zorg dragen voor hun caravan. De Bovag denkt dat er nog veel meer caravans met mankementen zijn: ‘Met dat in het achterhoofd is de conclusie gerechtvaardigd dat beschouwd over het gehele park van caravans, de noodzaak tot reparatie en onderhoud waarschijnlijk nog veel hoger is.’
Elke twee jaar onderhoud voor de caravan
‘Bovag adviseert om zelf bij aanvang van het seizoen gasslangen en banden te controleren op scheurtjes en op datum en daarnaast minimaal één keer per twee jaar de caravan te laten controleren door een vakman’, zo schrijft de vereniging. Toch maar niet achter een caravan blijven plakken op de snelweg, dus.
Reacties