Caterham is een stapje verder gegaan in het tarten van natuurwetten door hun skelter 310 pk mee te geven. Het resultaat is grandioos, al krijg je bij elke toef gas het idee dat je laatste uur geslagen heeft.
We hebben geen drie zinnen nodig om je duidelijk te maken dat de Seven 620 R de snelste straatlegale Caterham ooit is. Tenzij je na de introductie van de oorspronkelijke Lotus 7 in slaap bent gevallen en pas sinds kort weer wakker bent, weet je dat Caterham keer op keer met krachtiger, lichtere en dus snellere auto’s is gekomen. Waar je wel van zal opkijken, is dat we kunnen melden dat de 620 R ook heel goed rijdt.
Natuurlijk is snelheid en acceleratie oeverloos aanwezig, je lijf kan het bijna niet bijhouden. Maar de motor is niet zo’n nukkig kreng dat in de stad als een verkouden grizzlybeer rondrochelt en iedereen met een grauw en een snauw aan de kant jaagt. Het is een Caterham en dus is ie per definitie niet comfortabel, maar als je niet je dagelijkse woon-werk-kilometers met ‘m hoeft te maken, is ie te doen.
De 620 R is soepel en alert zodat je al bij lage toeren een flinke schop onder je achterste krijgt. Dat allemaal met dank aan het koppel, dat liefst 24 procent hoger ligt dan dat van z’n voorganger, de 500 R, die gewoon leverbaar blijft. Het resultaat is een lichtgewicht projectiel dat ook relaxed kan rijden.
De aandrijflijn wordt gecompleteerd door een sequentiële zesbak – die is erg verslavend. Elke keer dat je schakelt, klinkt het alsof er twee metalen staven tegen elkaar aan worden gemept, en zo voelt het ook. Schakelen zonder koppelen is mogelijk, dus de versnelling kent geen enkele onderbreking. In een rechte streep sjees je naar de horizon.
De uitlaat komt net naast je billen onder de auto vandaan, dus je oren worden aangevallen door elke oerkreet die de motor naar buiten gooit. Eigenlijk is het nog het beste te vergelijken met een zwerm kwaaie bijen.
Is dat een nadeel? Nee, integendeel. Het geweldige geluid hoort erbij, want je zult weten dat je in een karakterbak rijdt. Ook is het een goede herinnering aan het feit dat je met een potentieel gevaarlijke auto rijdt. Zelfs de knappe koppen van Caterham zijn geen tovenaars die de fysieke grenzen kunnen oprekken. En 310 pk in een auto van 549 kilo is nu eenmaal een verzoeking van de wetten van de mechanica.
Dat de motor geweldig is, zegt niet dat dat ook voor het chassis opgaat. Dat laat zich met een kermend geluid duidelijk horen wanneer het gaspedaal keer op keer naar de bodem gaat. Er is zelfs een snufje F1-techniek verwerkt, dat konden ze uit eigen huis halen. Voor het echte racegevoel kun je een setje koolstofvezel ophangarmen kopen. Dat kost je meer dan een puike boodschappenauto, dus denk daar even over na. Onze tip: neem de 620 R zoals ie is, en geniet. Dit is de beste Caterham ooit gebouwd.
Caterham Seven 620 R
16/20
Motor
1.999 cc
viercilinder benzine
310 pk / 300 Nm
Aandrijving
achterwielen
6v sequentieel
Prestaties
0-100 in 2,8 s
top 250 km/u
Verbruik/milieu
verbruik n.b.
CO2-uitstoot n.b.
Afmetingen
ca. 3.340 x 1.400 x 1.000 mm (L x B x H)
ca. 2.235 mm (wielbasis)
549 kg
Prijzen
NL: n.n.b.
BE: n.n.b.
Het vonnis
Dezelfde snelheidsbeleving als in een Bugatti Veyron, maar tegen een fractie van de prijs. Houd er rekening mee dat je er doof in kunt worden, een hernia kunt oplopen en meer, maar dat weegt allemaal niet op tegen het plezier dat ie biedt
Reacties