Het is heel simpel: je lééft voor de unieke, gestripte rijervaring die een Caterham biedt, of je hebt er helemaal niks mee. Als je op het plaatje hierboven eerst en vooral een kinderachtig ding uit het stenen tijdperk meent te zien, behoor je duidelijk tot de laatste categorie. Bij TopGear staan we er, dat mag bekend zijn, iets anders in. Maar deze nieuwe Caterham Super Seven 1600 gaat net even wat genuanceerder te werk. En dat is niet per se een goede zaak.

Hij volgt de retrotastische Sprint en voorruitloze Super Sprint Speedster op als derde toevoeging aan Caterhams Heritage-collectie. Die eerste twee knikjes naar het verleden waren gebaseerd op de charmante 160 Classic met 660-cc turbomotor. En ze waren populair: beide waren meteen uitverkocht. Niet vreemd dus dat Caterham nog een poging doet, maar nu met meer power en nog meer retro. Oh, en een widebody-optie, zodat je ook voor die jaren-vijftig look kunt gaan als je broekriemlengte meer 2020 is.

Karaktervolle motor

De extra kracht komt van de 1,6-liter Ford-motor uit de 270 – goed voor 135 pk op ruim 500 kilo, dat via een handgeschakelde vijfbak naar de achterwielen gaat. Waar het Suzuki-blokje al pittig was, is deze atmosferische motor één en al karakter dankzij DCOE-gasklephuisinjectie en twee chromen luchtfilters die uit de zijkant van de motorkap priemen. Het is een motor die gek is op toeren en je ervoor beloont als je ’m opjaagt. Dit met dank aan betoverend inductiegeluid uit andere tijden, toen motoren nog konden en mochten zingen en hen niet het zwijgen werd opgelegd door emissiefilters en turbo’s.

Helaas ontbreken bij deze retro-tweezitter precies die elementen die meer gefocuste Caterhams zo verslavend maken. Er is geen instelbare ophanging, en de set-up die hij van de fabriek meekrijgt, is ronduit slap. Dit effect wordt nog eens versterkt door de Avon ZT5-banden. Die zorgen in combinatie met het grotere, optionele (345 euro) Moto-Lita-stuur dat de auto nogal onvoorspelbaar en ongeïnspireerd van richting verandert. En denk ook niet dat ie aan de losgeslagen kant van het Caterham-spectrum zit. Hij heeft een 0-naar-100-tijd van 5,0 seconden en een top van 196 km/u. Toch is ie duur, want je betaalt al snel een dikke 40.000 euro (exclusief de Nederlandse belastingen) als je de nodige extra’s aankruist. Zoals deze kleurstelling, een dak, deuren en andere klassieke zaken.

De Caterham Super Seven 1600 is geen aanrader

Met de tegenvallende dynamiek en een vermogen dat niet overhoudt, draait deze Caterham dus meer om stijl. Maar ook daar slaat het merk deze keer de plank een beetje mis. De vorige throwbacks waren mooi samengesteld met de juiste details en kleurenschema’s, maar de Super Seven 1600 komt juist gevaarlijk dicht bij een flauwe imitatie. Flutspatborden, goudgekleurde 14-inch velgen – hij ziet eruit als een kitcar waarbij iemand iets te enthousiast te werk is gegaan. Dat is niet best.

De gebruikelijke Caterham-eigenaardigheden krijg je er gratis bij. Tanken met ongeveer een liter per minuut, het continu knagende gevoel dat er iets kapot zal gaan. Maar je wordt vervolgens niet beloond met een waanzinnige rijbeleving die je dat soort ellende doet vergeten.

Wil je een gedateerd uiterlijk met een dosis comfort en bruikbaarheid? In plaats van te gaan voor deze Caterham Super Seven 1600 kun je je heil dan misschien beter bij Morgan zoeken. Of spaar even door en koop een ‘echte’ Caterham met de echte Caterham-rijeigenschappen. Daar zijn ze immers het best in.

Specificaties Caterham Super Seven 1600 (2020)


Motor
1.600 cc
viercilinder
135 pk @ 6.800 tpm
160 Nm @ 4.100 tpm

Aandrijving
achterwielen
5v handbak

Prestaties
0-100 km/u in 5,0 s
top 196 km/u

Verbruik (gemiddeld)
n.n.b.
CO2-uitstoot n.n.b.

Afmetingen
3.380 x 1.575 x 1.115 mm (l x b x h)
2.225 mm (wielbasis)
565 kg
36 l (benzine)
bagageruimte n.v.t.

Prijs
€ 38.350 (excl. belastingen)

Reacties

  • Remon heeft op 12 augustus 2020 geschreven:

    Merk ik hieraan op dat jullie 5 sec voor een 135pk motor niet snel vinden? Losgeslagen is het niet maar zeker wel voor 135 pk! Bijna zo snel als een m5 met de v10… En dan is die prijs zo gek nog niet toch?

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)