Heb je zondag genoten van de BAC Mono in de handen van Clarkson, maar vond je z'n sprinttijd van 0 tot 96 km/u in 2,8 seconden een beetje sloompjes? Dan presenteren we je bij dezen een oplossing, in de vorm van Caterhams meest krachtige Seven ooit.

Dit is de 620 R. Net als de R400 en R500 Superlight-modellen heeft ie een 2,0-liter Ford Duratec viercilinder aan boord, maar dan wel eentje die er zomaar 315 pk en 297 Nm uit smijt. Het precieze gewicht van de 620 R weten we nog niet, maar Caterham meldt wel dat de pk/gewichtsverhouding uitkomt op bijna 630 pk per ton, waardoor de 0-tot-96-tijd uitkomt op 2,79 seconden. In een skelter!

De neus van de 620 R is afgestemd op optimale koeling van al het geweld, dat het karretje via 13-inch lichtmetaaltjes met semi-slick Avon ZZR-banden vooruit katapulteert. In het interieur vind je racekuipjes, een racestuurtje, en een stel knoppen die er uitzien alsof ze uit de jaren '70 komen (hoewel Caterham ze liever 'performance-gericht' en 'ergonomisch' noemt).

Mocht je dit weekend afreizen naar het Goodwood Festival of Speed, dan zul je Giedo van der Garde's teamgenoot Charles Pic dit monstertje heel hard een heuvel op zien knallen. Het gevolg daarvan zal zijn dat je zelf ook een 620 R wilt hebben. Maar wat kost ie dan? Wel, we hebben voorlopig alleen de Britse prijs voor je, en die bedraagt iets meer dan 58.000 euro. Da's ruim 11.000 euro meer dan de (eveneens angstaanjagend snelle) R500. Het is hoegenaamd heel veel geld voor een verzameling buizen met wielen, maar aan de andere kant: een BAC Mono kost het dubbele…

Reacties