Het kan nog, ook in de tijd van turbo’s en hybridesystemen. Chevrolet introduceert de krachtigste atmosferische V8 voor een productieauto ooit. De nieuwe LT6 klimt tot 8.600 toeren per minuut en genereert onderweg 670 pk. Bij de 5,5-liter V8 krijg je gratis de nieuwe Chevrolet Corvette Z06, die er strak omheen gebouwd zit. De Z06 is de sportiefste uitvoering van de Corvette en richt zich op het betere circuitwerk. Wel is de auto gewoon straatlegaal.
De V8 in de Chevrolet Corvette Z06 is een knap stukje techniek, want geen enkele andere productieauto haalde ooit zoveel power uit een atmosferische V8. Zelfs Ferrari of AMG niet. De SLS Black Series haalde overigens 631 pk uit een 6,2-liter V8 zonder turbo’s. De V8 van Chevrolet is voorzien van een flat-plane crank (of vlakke krukas), wat helpt bij het maken van toeren en power. Het nadeel is het kenmerkende geluid, waar niet iedereen van gecharmeerd is. De GT Black Series gebruikt dezelfde techniek.
De verschillen tussen de Stingray en Chevrolet Corvette Z06
De krachtige V8 is niet het enige dat de Chevrolet Corvette Z06 onderscheidt van de Stingray. Hij staat 9,4 centimeter breder om ruimte te bieden aan de achterbanden van 345 millimeter breed. De neus is anders voor betere koeling en de vier uitlaten zijn verplaatst naar het midden. Op de optielijst staan zelfs koolstofvezel wielen die 18,6 kilo minder wegen dan de normale wielen. Het onderstel is specifiek afgesteld voor de Z06 en de remmen zijn groter. De verhoudingen van de automaat zijn korter door een aangepaste eindoverbrenging.
Dan is er nog de Z07
Optioneel kun je een Z07 Performance Package bestellen. Door de koolstofvezel achterspoiler en andere aerodynamische delen in dit pakket genereert de auto 333 kilo downforce bij 300 km/u. De Z07 krijgt ook Michelin Cup 2 R-banden, keramisch remspul van Brembo en een nog sportievere afstelling van het onderstel. Voor alle uitvoeringen is een automaat de enige optie. De prijzen zijn nog niet bekend.
Reacties