
Het kan nog, ook in de tijd van turbo’s en hybridesystemen. Chevrolet introduceert de krachtigste atmosferische V8 voor een productieauto ooit. De nieuwe LT6 klimt tot 8.600 toeren per minuut en genereert onderweg 670 pk. Bij de 5,5-liter V8 krijg je gratis de nieuwe Chevrolet Corvette Z06, die er strak omheen gebouwd zit. De Z06 is de sportiefste uitvoering van de Corvette en richt zich op het betere circuitwerk. Wel is de auto gewoon straatlegaal.
De V8 in de Chevrolet Corvette Z06 is een knap stukje techniek, want geen enkele andere productieauto haalde ooit zoveel power uit een atmosferische V8. Zelfs Ferrari of AMG niet. De SLS Black Series haalde overigens 631 pk uit een 6,2-liter V8 zonder turbo’s. De V8 van Chevrolet is voorzien van een flat-plane crank (of vlakke krukas), wat helpt bij het maken van toeren en power. Het nadeel is het kenmerkende geluid, waar niet iedereen van gecharmeerd is. De GT Black Series gebruikt dezelfde techniek.
De verschillen tussen de Stingray en Chevrolet Corvette Z06
De krachtige V8 is niet het enige dat de Chevrolet Corvette Z06 onderscheidt van de Stingray. Hij staat 9,4 centimeter breder om ruimte te bieden aan de achterbanden van 345 millimeter breed. De neus is anders voor betere koeling en de vier uitlaten zijn verplaatst naar het midden. Op de optielijst staan zelfs koolstofvezel wielen die 18,6 kilo minder wegen dan de normale wielen. Het onderstel is specifiek afgesteld voor de Z06 en de remmen zijn groter. De verhoudingen van de automaat zijn korter door een aangepaste eindoverbrenging.
Dan is er nog de Z07
Optioneel kun je een Z07 Performance Package bestellen. Door de koolstofvezel achterspoiler en andere aerodynamische delen in dit pakket genereert de auto 333 kilo downforce bij 300 km/u. De Z07 krijgt ook Michelin Cup 2 R-banden, keramisch remspul van Brembo en een nog sportievere afstelling van het onderstel. Voor alle uitvoeringen is een automaat de enige optie. De prijzen zijn nog niet bekend.
Meer van TopGear


De mooiste achterruit ooit maakt misschien een comeback

Is zo’n snelle Chevrolet Corvette C6 na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit is wat je in Amerika betaalt voor de krachtigste Corvette ooit gebouwd (1.000+ pk)

Dit is de goedkoopste auto die 375 km/u haalt (gewoon met fabrieksgarantie)

King of the Hill: de Chevrolet Corvette ZR1 is een briesend monster met 1.078 pk

Waarom de antieke LS-motor nog altijd de beste V8 ter wereld is (objectief gezien)

Als je een auto ziet met een gat in de koplamp, hoef je het stoplichtsprintje niet aan te gaan

De mooiste achterruit ooit maakt misschien een comeback

Is zo’n snelle Chevrolet Corvette C6 na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit is wat je in Amerika betaalt voor de krachtigste Corvette ooit gebouwd (1.000+ pk)

Slimme kerel koopt auto met kapotte koppeling voor bodemprijs, repareert hem helemaal gratis

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De populairste pick-up van Nederland krijgt weer een dikke V8-motor

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Heeft Ford per ongeluk een geniale manier bedacht om belastingen te ontwijken op een nieuwe auto?

Wereldwijd zijn er nog geen 25 mensen die deze briljante auto willen bestellen

Aangezien elk merk nu ‘Jeeps’ maakt, moet Jeep dan geen stationswagens en sedans maken?

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

De BMW M5 is op een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Deze populaire SUV’s gaan opmerkelijk vaak stuk en komen niet de keuring door

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Op deze manier word je op vakantie opgelicht bij tolpoortjes, zonder dat je het doorhebt

De belangrijkste succesfactor van Renault komt te vervallen, hoe moet het nu verder?
