De tijd heelt alle wonden, zeggen ze. Dat is waarschijnlijk waarom autofabrikanten het kennelijk geen probleem vinden hun eigen erfgoed links en rechts om de oren te meppen als ze denken er een paar centen mee te kunnen verdienen, zich badend in de warme gloed van de nostalgie. Het is inmiddels 21 jaar geleden dat de Chrysler California Cruiser conceptauto werd onthuld op de Autosalon van Parijs. Sommige wonden hebben meer tijd nodig dan andere.
In 2000 was het megabedrijf DaimlerChrysler op het hoogtepunt van haar grootheidswaanzin, en de grote baas Dieter Zetsche was er helemaal klaar voor om de wereld over te nemen. De op de jaren ’30 geïnspireerde PT Cruiser probeerde een graantje mee te pikken van het succes van BMW’s retro-Mini en VW’s New Beetle.
Het verschil was natuurlijk dat die auto’s waren gebaseerd op modellen die op dat moment levende mensen zich nog voor de geest konden halen, wat een bepalende voorwaarde is als je geld wilt verdienen aan diepgekoesterde herinneringen. De poging van Chrysler, daarentegen, rekende op ervaringen uit de eerste hand van mensen die drank over de staatsgrenzen hadden gesmokkeld tijdens de Drooglegging.
Wat wilde DaimlerChrysler met deze Cruiser?
Het persbericht van Chrysler beschreef de auto als ‘een unieke Amerikaanse mengeling van stijl en praktische bruikbaarheid’, een genereuze omschrijving die vooral duidelijk maakte dat iemand van het pr-team die dag zijn salaris dubbel en dwars verdiend had.
Vrij ongebruikelijk voor een conceptcar: de Chrysler California Cruiser werd getoond toen de PT Cruiser al een jaar of twee te koop was, en was bedoeld om te polsen of er misschien enig animo bestond voor een meer lifestyle-georiënteerde tweedeurs stationwagenversie van de auto. Aan de jaren-’30 styling waren hier en daar wat houten panelen toegevoegd.
Chrysler beschreef de conceptcar destijds als ‘drop dead gorgeous’. Het Openbaar Ministerie zwijgt. Nee, wacht even, het OM heeft nog 200 woorden te gaan. Volgens de fabriek bood de California ‘riante ruimte en comfort voor vier personen, elke denkbare sportuitrusting en zelfs de mogelijkheid omgevormd te worden tot een tweepersoons hotelkamer’, waarbij wij ons vooral afvragen wat de andere twee inzittenden dan geacht werden te doen.
Vanbinnen is het altijd zomer in de California Cruiser
Het bijzonder modieuze interieur had een glazen dak over de gehele lengte van de auto en een neerklapbare achterdeur voor de ultieme zomerpret. Je kon de stoelen helemaal plat leggen (niemand beweerde dat het een vijfsterrenhotelkamer was), wat betekende dat dat mythische surfboard dat wij volgens de productplanners bij fabrikanten allemaal met ons meezeulen, ook meekon.
Op enig moment moet iemand bedacht hebben dat de echte surfers in werkelijkheid allemaal gruizige dieselbusjes rijden en verdween het hele idee in de koelkast. Chrysler mag dan meer dan een miljoen PT Cruisers hebben verkocht tussen 2001 en 2010, het was nu ook weer niet de hit die de Beetle, Mini en ook de Fiat 500 werden.
Die laatste twee hebben zelfs hun eigen universumpje van diverse opgeblazen geldverdienertjes geschapen, maar gebleken is ook dat het verleden succesvol plunderen nog niet zo eenvoudig is. Zelfs nostalgie moet -precies goed getimed worden.
TR6 heeft op 11 december 2023 geschreven:
Ik vind de PT ook een gave bak en vind het jammer dat er nog zo weinig van rondrijden. Ik kan me niet herinneren wanneer ik er voor het laatst een zag. Deze concept oogt zo mogelijk nog mooier! Alleen iets minder praktisch dan de 5 deurs PT, dat wel.
MZ heeft op 11 december 2023 geschreven:
De Amerikaanse auto word altijd in een negatief licht gezet, of als ondergeschoven kindje gezien…….Maar de mensen die er een hebben, willen nooit meer anders!
Het moet hier alleen maar VW of Duits zijn….de slechte auto,s die er gemaakt zijn!…..Maar breng de eenheidsworst dat maar aan heg verstand
Prowler heeft op 28 april 2024 geschreven:
Knap dat Chrysler de moed gehad heeft een zo apart model best succesvol in de markt te zetten. De stijl is afgeleid van de Plymouth/Chrysler Prowler 1997-2001. Een unieke auto waar ik zelf al meer dan 10 jaar probleemloos van geniet. En ongelooflijk hoeveel duimpjes de lucht in gaan voor deze verschijning.
Inderdaad, ook niet-duitse merken kunnen auto’s maken met een grote schare liefhebbers.
Leven en laten leven.
Pt heeft op 10 december 2023 geschreven:
Wat een negatief eenzijdig verhaal, smaken verschillen, ik heb altijd veel plezier gehad met mijn PT.
Soms denk , als ik hem ziet rijden, had ik hem nog maar.
John heeft op 10 december 2023 geschreven:
Smaken verschillen!
Jullie zijn altijd al zeer negatief geweest over de PT Cruiser.
Ik rijd hem nog steeds met heel veel plezier!
Al wat er rond rijd lijkt als 2 druppels water op elkaar nee dan ben ik liever onderscheidend.
De zee van binnen ruimte, het comfort.
Wat er ook gebeurt in de toekomst ik blijf hem rijden.
Mvg John met de Streetrod.
Gilbert heeft op 10 december 2023 geschreven:
Helemaal mee eens, ik rij ook in een pt Cruiser met heel veel plezier , zolang ik de auto kan onderhouden zal ik dat doen , er is geen leukere en fijnere auto op de markt voor mij, ik krijg dagelijks complimenten en wordt regelmatig op de foto gezet door voorbij gangers etc etc de auto wordt wel degelijk nog steeds gewaardeerd en ik ben 5rots erin te kunnen rijden
Margret heeft op 10 december 2023 geschreven:
Helemaal mee eens John!