Ook Citroën kan het goede nieuws niet langer voor zich houden, en slingert alvast wat plaatjes van de nieuwe C5 de wereld in. Over specificaties weten we nog niet veel, maar wel is al bekend dat Citroën een aantal varianten van de C5 gaat leveren zonder de hydropneumatische vering die het merk beroemd heeft gemaakt. Dat heet klantenbinding, al is dat dan wel binding van nieuwe klanten. Nu maar hopen dat bestaande klanten niet gillend weglopen.

Wat we al wisten is dat de C5 is ontwikkeld op het onderstel waarop ook de Citroën C6 staat. En Peugeot gebruikt het zogenoemde platform 3 voor de 407. We weten trouwens nog iets nu we de foto’s zien. En dat is dat de C5 gewoon een mooie auto is. Zeker de stationwagen – de Fransen blijven stug Break zeggen – mag er zijn, al kunnen we pas definitief een oordeel vellen als we hem met eigen ogen hebben aanschouwd.

In het interieur valt op dat de C5 net als de C4 een stuurwiel met een vast middengedeelte heeft. Bediening van het kleine dozijn knoppen zal ongetwijfeld enige oefening vergen. Afgezien daarvan maakt het interieur een moderne en redelijk opgeruimde indruk. We zullen je niet vermoeien met een oneindige reeks leverbare motoren, reken maar op basisversies met een 1,8 liter benzinemotor en een 1,6 liter diesel. Iets hogerop komen we ongetwijfeld wel weer een 3,0-liter V6 tegen en ook de 2,7-liter HDiF diesel van de C6 zal allicht zijn opwachting maken.

Citroën heeft het goede voornemen om de nieuwe C5 begin volgend jaar op de markt te brengen. De gevestigde orde in het D-segment – zoals de Volkswagen Passat, Renault Laguna en Toyota Avensis – kan zijn borst vast natmaken.

Reacties