Als je de kreet ‘Be Different, Feel Good’ zou moeten verwezenlijken in een autovorm, dan ziet dat er zo uit. Volgens Citroën dan. Ja, daar zijn ze goed in, die Fransen; kaas maken en onzinnige marketingkreten bedenken. Gelukkig gaat auto’s ontwerpen ze ook wel goed af, want deze Citroën Cxperience ziet er de toute beauté uit.

De Citroën Cxperience is een fors apparaat van 4,85 bij 2 meter met een lage daklijn van slechts 1,37 meter. De mademoiselle op de foto lijkt echter genoeg hoofdruimte te hebben. En zoals het een echte die-komt-er-toch-nooit-conceptcar betaamt, heeft de Citroën Cxperience dikke 22 inch hoepels. Verder kunnen we wel het geblaat van het persbericht overschrijven en je vertellen over de overvloedige lijnen en soepele volumes waarin de auto zich uitdrukt in zijn eigen stijlvolle taal. Maar beter kijk je zelf gewoon even naar de plaatjes.

En het interieur van de Citroën Cxperience dan?

Die stoelen zien er wel serieus comfortabel uit en ook het instappen gaat zonder moeite dankzij les portes-suicide. De citrusgele kleur draagt bij aan het frisse, optimistisch karakter, of zo. De stoelen en het dashboard zijn gemaakt van walnotenhout. Let ook even op dat enkelspaaks stuurtje, best tof.

Ergens op de carrosserie van de Citroën Cxperience zit een gaatje voor een stekker. De plug-in hybride-aandrijflijn heeft een elektrische actieradius van 60 kilometer en een gecombineerd vermogen van 300 pk. De Citroën Cxperience kan in ieder geval prima door als C6-opvolger. Hij staat te shinen op de autoshow van Parijs, begin oktober. Citroën is het eerste merk dat een concept voor deze show de wereld in stuurt, maar hou je ogen open voor meer concepten – van haast alle merken – de aankomende weken.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)